
BankID på mobil forsvinner snart til fordel for BankID-app
BankID-appen tar snart over for BankID på mobil. Dette for å gjøre det enda tryggere og enklere for deg å bruke BankID.
BankID på mobil vil fortsette å fungere en god stund framover for å gi deg en smidig overgang. Men hvis du mister mobilen, bytter mobilabonnement eller SIM-kort, eller glemmer PIN-koden etter 1. september, så vil du ikke lenger kunne bruke BankID på mobil.
Slik kommer du i gang med BankID-appen:
- Sørg for å ha en aktiv BankID (med kodebrikke) Ellers vil du ikke kunne aktivere appen.
- Last ned BankID-app for iPhone eller Android.
Du må ha IOS 15 / Android 8 eller nyere. - Aktiver appen.
Du velger selv om du vil aktivere med kodebrikke eller BankID app - Tillat varslinger.
Dersom du tillater varslinger, blir det enklere når du bruker BankID.
Tre gode grunner til å laste ned BankID-appen i dag:
- Du slipper å miste muligheten til å signere og logge inn med BankID hvis du bytter telefon eller SIM-kort
- Du trenger ikke kodebrikken i hverdagen – du får enkel tilgang til alt i BankID fra mobilen
- Den gir deg en trygg opplevelse gjennom tydelig dialog i appen om hva du er i ferd med å gjøre
Noen tips før du laster ned BankID-appen
Husker du BankID-passordet ditt? Du trenger dette når du skal bruke appen. Har du glemt passordet, ta kontakt med oss i banken.
Sjekk om du har et aktivt BankID-sertifikat i nettbanken eller på BankID.no. Dersom det er lenge siden du brukt BankID med kodebrikke, kan det hende at ditt BankID-sertifikat er utløpt og da får du ikke aktivert appen. Nytt BankID-sertifikat kan du bestille i nettbanken under Meny/BankID.
