Hopp til innholdet
Blid dame kikker gjennom hjerteformede hender
Nyhet

Vi har fått ny nettbank og mobilbank

Fortsatt med de samme menneskene og lokalkontorene.

Vi håper at du vil oppleve ny nettbank og mobilbank som smart og enkel i bruk. Samtidig har vi full forståelse for at endringer ikke alltid oppleves som en god nyhet i starten. Derfor ønsker vi å hjelpe deg i gang for å gjøre overgangen til ny nettbank og mobilbank så smidig som mulig.

Slik laster du ned den nye mobilbanken

  1. Søk etter "Eika mobilbank" i Appstore eller Google Play.
  2. Identifiser deg med BankID, Bank ID App eller nettbank kodebrikken. For deg som ikke har BankID se spørsmål "kan jeg logge inn uten BankID?"
  3. Du får opp Haugesund Sparebank som din bank.
  4. Du får tilsendt en kode (fra EIKA) på sms som du taster inn
  5. Velg deretter en 4-siftet kode
  6. Din mobilbank er nå klar til bruk

Etter den første innloggingen, anbefaler vi at du aktiverer ansiktsgjenkjenning for raskere og enklere tilgang i fremtiden. Gå til 'Innstillinger' i appen, og velg 'Innlogging og sikkerhet'. Der kan du enkelt slå på ansiktsgjenkjenning. Dette sparer deg for tid ved fremtidige innlogginger og holder sikkerhetsnivået høyt.

Slik logger du deg inn i nettbanken

Har du allerede en nettbankavtale, kan du logge deg inn øverst i høyre hjørnet på nettsiden vår. Dersom du ikke har BankID, kan du dessverre ikke bruke nettbanken vår. Mange kan allikevel bruke mobilbanken, så ta kontakt med oss om du er i tvil.

Dersom du ikke har nettbank fra før, må du kontakte oss og fremvise gyldig pass. Du vil få tilsendt en digital sikkerhetsbrikke og et personlig passord som gir deg tilgang til nettbanken.

Se ellers spørsmål og svar nederst på siden.

Nye funksjoner i nett- og mobilbank

Det kommer flere nye selvbetjeningsfunksjoner i den nye nett- og mobilbanken. Noen av disse er:

  1. Book møte med rådgiver.
  2. Digital re-legitimering.
  3. Bedre sikkerhet gjennom ansiktsgjenkjenning for enkelte oppgaver.
  4. Visning av «Hva har jeg igjen til neste lønn».
  5. Min boligside, med blant annet verdivurdering av egen bolig.
  6. Søk om billån.
  7. Opprett kundeforhold for barn.
Mann med laptop og beina på bordet

Vær oppmerksom på svindel 

ALDRI oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord. Uansett hvem som spør – selv ikke til banken, politiet, familie eller venner.

Spørsmål og svar

  1. Last ned appen via Appstore eller Google Play
  2. Identifiser deg med BankID, Bank ID App eller nettbank kodebrikken. For deg som ikke har bank ID se spørsmål «kan jeg logge inn uten BankID?»
  3. Velg en 4-siftet kode. Du kan også logge deg inn med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning hvis telefonen din støtter det.

For å få nettbank må du kontakte oss, og fremvise gyldig pass. Da vil du få tilsendt en digital sikkerhetsbrikke og et personlig passord som gir deg tilgang til nettbanken.

Har du allerede en nettbankavtale, kan du logge deg inn øverst i høyre hjørnet på nettsiden vår.

Dersom du ikke har BankID, kan du dessverre ikke bruke nettbanken vår. Mange kan allikevel bruke mobilbanken, så ta kontakt med oss om du er i tvil.

For å få BankID må du ta kontakt med oss.

BankID utstedes kun til dere med norsk personnummer.

Du må være over 13 år og ha nettbankavtale.

Er du under 18 år må du ha godkjenning av foreldrene dine for å få BankID.

BankID er personlig og kan ikke utstedes på deg dersom det er verger som handler på vegne av deg.

  1. Kontakt banken for å få utstedt et engangspassord.
  2. Bruk engangspassordet til å aktivere Mobilbanken.
  3. Opprett en personlig PIN-kode.
  4. Bruk biometrien (f.eks. fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning) i telefonen for å logge inn.
  5. Bruk Mobilbanken til for å utføre de det du trenger.

For å opprette en konto til barn må du ta kontakt med oss.

For å opprette en depositumskonto må du ta kontakt med oss.

Du når dine Norne fondskontoer via en lenke som du finner i menyen til mobilbanken og nettbanken.

Vi anbefaler deg å flytte dine fondskontoer til Eika Kapitalforvaltning. Da vil du kunne se status på fondskontoene dine direkte i nett- og mobilbanken, og dette gir deg en enklere og bedre oversikt.

Ta kontakt med din personlige rådgiver eller kundeservice på telefon 52 70 50 00, så hjelper vi deg videre!

Her finner du nyttige spørsmål og svar om fond i forbindelse med overgangen til Eika-Alliansen.

Har du kredittkort fra Entercard i dag, vil dette ikke være synlig i vår nye nett- og mobilbank.

For å sjekke saldoen på kredittkortet fra Entercard, må du ringe Entercard på telefon: 73 89 77 56.

Vi anbefaler alle å søke om kredittkort gjennom Eika i stedet, for best mulig funksjonalitet og oversikt. Les mer om Eika Kredittkort her.

Har du kredittkort fra Eika, vil det vises i ny nett- og mobilbank.

I den nye nettbanken vises for tiden kun konto og kundeforhold hos oss. For å se kontoer fra andre banker må du logge inn hos dem. Er dette viktig for deg, så gi oss gjerne en tilbakemelding om dette direkte i mobilbanken.

Gå inn i mobil- nettbank > Profil og innstillinger > Endre visning og rekkefølge på kontoer.

Gå inn i mobil- nettbank > Profil og innstillinger > Rediger kontovisning > Velg en favorittkonto.

Gå inn i mobil- nettbank > Trykk på aktuell konto > Velg info-ikonet oppe i høyre hjørnet > Kontonavn > Rediger (trykk på blyanten).

Ettersom vi har flyttet til ny teknisk løsning, forsvinner tidligere dialog med banken fra dine meldinger i nett- og mobilbank. Dersom du lurer på noe, kan du kontakte banken.

Du kan dessverre ikke se PIN-koden på kortet ditt i nettbank i dag. Ring oss direkte for å motta PIN-brev i posten. Vi jobber med å få dette på plass så snart som mulig.

Gå inn i mobil- nettbank > Profil og innstillinger > Samtykke.

Du kan motta SMS dersom vi har mistanke om svindel i nett- og mobilbanken. Hvis du selv bruker kortet, kan du fortsette som vanlig. Dersom det er mistenkelig aktivitet, ring 52 70 50 00 eller gå inn i nett- eller mobilbank for å sperre kortet ditt.

Ber vi deg kontakte oss, er det viktig at du gjør det for at betalingen skal gjennomføres.

Har du satt regionsperre for at kortet ikke skal brukes i enkelte land/ verdensdeler, får du SMS dersom noen forsøker å belaste kortet ditt i dette området.

For å aktivere straksbetaling må du gjennomføre bildegjenkjenning ved første innlogging.

Din straksbetalingsgrense er den samme som beløpsgrensen du har satt i nettbanken.

Hvis du ikke har satt en grense, gjelder standardgrensen på 100 000 kroner.