Hopp til innholdet

Ofte stilte spørsmål om nettbank

Her finner du svar på det mange av kundene våre lurer på rundt nettbank.

Spørsmål og svar om nettbank

En nettbank er enkelt forklart en "bank på nett" du logger deg inn på ved hjelp av internett, slik at du kan få tilgang til banktjenestene dine.

For å få nettbank må du kontakte oss. Du må fremvise gyldig pass for å inngå avtale.

Du vil få tilsendt en digital sikkerhetsbrikke og et personlig passord som gir deg tilgang til nettbanken.

  • Edge ( Windows 10)
  • Chrome – siste versjon
  • Safari – siste versjon
  • Firefox – siste versjon
  • Opera – siste versjon

Her er noen av tjenestene du får tilgang til (og mye mer!)

  • Sjekke saldo
  • Betale regninger
  • Overføring
  • Hente PIN-kode
  • Regionsperre
  • Se på kontoutskrifter
  • Opprette avtalegiro
  • Betale utenlandsbetalinger
  • Søke om boliglån
  • Søke om opplåning
  • Endre forfallsdato
  • Ekstra nedbetaling
  • Se nedbetalingsplan
  • Opprette kontoer
  • …og mye mer

Du kan bruke de ulike påloggingsmetodene om hverandre hvis du har bestilt BankID (kodebrikke) eller BankID app.

Når du har mottatt kodebrikken kan du logge på nettbanken med din BankID. Ved første pålogging trenger du engangspassordet du fikk tilsendt på SMS når du opprettet BankID-avtalen.

Når du taster dette passordet, åpnes et nytt vindu hvor du blir bedt om å lage et personlig passord for videre innlogging i nettbank.

For å sperre kortet ditt kan du gjøre følgende, logg på nettbanken eller mobilbanken. Klikk på Meny - Kort. Kortene dine finner du i oversikten under Mine bankkort. Trykk på det kortet du ønsker å sperre. Velg "Sperr/erstatt kort" så får du to alternativer:

Sperre kortet permanent. Kortet er stjålet/mistet.
Sperr kort midlertidig. Du finner ikke kortet.
Dersom du tror du vil finne kortet ditt igjen, anbefaler vi deg å benytte det siste alternativet. Da får du muligheten til å åpne det igjen i nettbanken selv. Finn kortet du sperret i oversikten og velg Åpne kortet. 
Sperrer du kortet permanent får du opp 4 valg: Jeg har mistet kortet, Kortet er stjålet eller misbrukt av andre, Kortet er skadet/ødelagt eller Kortet er ikke i bruk. På de 3 første valgene får du mulighet til å bestille nytt kort.

 
Hvis du finner ut at kortet definitivt er borte, er det viktig å sperre det helt og bestille et nytt kort.

Det er enkelt og sikkert å sende penger til utlandet fra både mobil- og nettbanken. Trykk på Meny – Betaling - Betale til utlandet.

Velg hvilket land du skal sende penger til, fyll inn mottakerens bankdetaljer, inkludert IBAN og SWIFT/BIC-koder, samt beløp og valuta du ønsker å sende.
Avslutt ved å sjekke at alle opplysninger stemmer, og bekreft betalingen med din BankID.

Vær oppmerksom på at det kan være begrensninger for hvor mye du kan sende, og at gebyrer kan tilkomme avhengig av transaksjonsbeløpet og mottakerlandet.

Hvis du ikke har aktivert utenlandsbetaling, må dette først gjøres ved å kontakte kundesenteret. 

Ikke alle kontoer du disponerer er automatisk knyttet opp mot nettbanken din.

Kontoeier må ta kontakt med kundesenteret vårt, slik at vi kan knytte denne opp.

Andre relevante tema som kundene våre lurer på