Ofte stilte spørsmål om BankID
Her finner du svar på det mange av kundene våre lurer på rundt BankID.
Spørsmål og svar om BankID
BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker indentifisering og signering på nett. Ved personlig oppmøte bruker du pass eller norsk nasjonalt ID kort for å legitimere deg.
På nett bruker du elektronisk legitimasjon. BankID gir deg denne trygge, sikker og enkle elektroniske ID som kan brukes til innlogging i nettbanken.
BankID er også langt mer enn bare en innloggingsmekanisme i nettbank.
BankID utstedes kun til dere med norsk personnummer.
Du må være over 13 år og ha nettbankavtale.
Er du under 18 år må du ha godkjenning av foreldrene dine for å få BankID.
BankID er personlig og kan ikke utstedes på deg dersom det er verger som handler på vegne av deg.
Kom innom et av våre kontorer for å signere en BankID-avtale.
Husk å ta med gyldig legitimasjon , pass med RFID-brikke eller norsk nasjonalt ID-kort.
Når du logger inn med BankID på et nettsted, vil skjermdialogen du møter fungere likt uavhengig av hvilket nettsted du er på.
Innlogging med BankID består av tre trinn:
- Du taster inn fødsels- og personnummeret ditt.
- Du taster inn engangskode fra kodebrikken din.
- Du taster inn det personlige BankID-passordet ditt.
Velg logg inn med BankID – fyll inn fødselsnummer og Velg neste.
På bilde to klikk på Meny opp i høyre hjørne. Her kan du velge å endre BankID-passordet ditt.
Hvis du har glemt BankID-passordet ditt, kan du klikke på «Glemt passord» lenke ved innlogging og bestille nytt. Velg om du ønsker å bestille nytt passord med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
Hvis du har problemer med å bestille nytt passord kan du kontakte bankens kundeservice på telefon 52 70 50 00 eller fra utlandet på +47 52 70 50 00.
Hvis du har glemt BankID-passordet ditt, kan du klikke på «Glemt passord» når du er kommet til bilde tre hvor du skal legge inn passordet. Du vil bli omdirigert til BankID sine sider og det kommer en beskrivelse på hvordan det gjøres. Du må ha BankID-app og pass eller norsk nasjonalt ID-kort tilgjengelig.
I tillegg må gyldig legitimasjon være registrert rett hos oss i utgangspunktet.
Har du mistanke om at passord eller kodebrikke er på avveie, skal din BankID sperres.
Det koster ingenting å bruke BankID.
Som kunde i Haugesund Sparebank betaler du heller ingenting for selv kodebrikken.
Du kan få en BankID fra alle banker du har et kundeforhold til.
En og samme BankID kan brukes på tvers av bankene og andre brukersteder.
Men, i utgangspunktet trenger du kun én BankID.
Hvis du har sperret BankID’en selv i nettbanken mottar du en SMS med en sperrekode, som du må oppgi ved henvendelse på telefon 52 70 50 00 (fra utlandet +47 52 70 50 00) i bankens åpningstider.
Du kan også møte i banken.
Har du sperret BankID via sperretjenesten vår må du møte opp på et av bankens kontorer for å oppheve sperringen. Du må vise en gyldig legitimasjon, så husk å ta den med.
Vil du vite mer om hva BankID er (TSPS) og hvilke avtalevilkår som gjelder (PDS), så finner du utfyllende informasjon her på BankID sine sider :
Sidene er på engelsk.