Ofte stilte spørsmål om kort
Her finner du svar på det mange av kundene våre lurer på rundt kort.
Spørsmål og svar om kort
Ring til Sperretjenesten for å sperre kortet. Sperretjenesten er åpen 24 timer i døgnet, hele året.
- Telefonnummer i Norge: 21 49 23 90
- Telefonnummer fra utlandet: +47 21 49 23 90
Du kan også enkelt sperre kortet ditt selv, fra mobilbanken eller nettbanken.
- Klikk på Meny.
- Velg Kort og det aktuelle kortet du ønsker å sperre.
- Finn Sperr/erstatt kort.
Da får du to alternativer:
- Sperr kortet midlertidig.
- Sperr kortet permanent.
Hvis du tror du vil finne kortet ditt igjen, anbefaler vi deg å velge «Sperr kortet midlertidig». Da får du muligheten til å åpne kortet igjen selv i nettbanken/mobilbanken – enklere for deg.
Hvis du velger å sperre kortet permanent. Må du oppgi årsak for sperringen:
- Jeg har mistet kortet
- Kortet er stjålet eller misbrukt av andre
- Kortet er skadet/ødelagt
Sperrer du kortet permanent blir det erstattet av et nytt kort, som du vil få tilsendt
Du må møte i banken for å åpne kortet igjen.
Hvis du har problemer med dette, ta kontakt med kundesenteret i åpningstiden på telefon 52 70 50 00.
Husk +47 hvis du ringer fra utlandet.
For å redusere risikoen for kortsvindel, kan du sperre kortene dine for bruk i minibanker og kortterminaler i de deler av verden du ikke oppholder deg.
Regionsperre setter du selv i nettbanken og mobilbanken. Tjenesten er gratis.
- Logg inn i nettbank eller mobilbank
- Klikk/trykk på Meny.
- Under overskriften Kort finner du Mine Bankkort.
- Trykk på kortet du ønsker å endre regionsperre på.
- Velg "Brukstillatelse".
- Velg hvilken region av verden kortet skal være aktivt i.
Sperring eller oppheving trer i kraft umiddelbart etter at du har registrert endringen.
Trenger du hjelp, kan du også ringe oss i åpningstiden vår på telefon: +47 52 70 50 00
Regionsperrer gjelder ikke for netthandel.
Skjer dette innenfor bankens åpningstid, kan du ringe kundesenteret og få hjelp til dette.
Telefon 52 70 50 00 ( Husk +47 hvis du ringer fra utlandet).
Ønsker du å gjøre dette selv, kan du gjøre følgende:
- Logg inn i nettbank eller mobilbank
- Klikk/trykk på Meny.
- Under overskriften Kort finner du Mine Bankkort.
- Trykk på kortet du ønsker å endre regionsperre på.
- Velg "Brukstillatelse".
- Velg hvilken region av verden kortet skal være aktivt i.
Du kan dessverre ikke se PIN-koden på kortet ditt i nettbank i dag. Ring oss direkte på telefon 52 70 50 00 for å motta PIN-brev i posten. Vi jobber med å få dette på plass så snart som mulig.
Verified by Visa, eller 3-D Secure, er et sikkerhetsverktøy som krever at du autentiserer deg ved handel på internett.
3-D Secure gir deg muligheten til å velge hvordan du vil autentisere deg. Du kan velge mellom nettbankpassord/ BankID-passord og kodebrikke, BankID på mobil eller BankID App.
3-D Secure minimerer risikoen ved netthandel, siden ingen andre enn du kan bruke kortet i en sikker nettbutikk.