Hopp til innholdet
En mann bærer en kvinne på ryggen i en gågate i utlandet
Bankkort

Regionsperre

Ved å sette regionsperre på kortene dine, kan du være trygg på at kortene ikke blir misbrukt i de landområder du har sperret for.

Tjenesten er gratis og tilgjengelig for kunder med nettbank og mobilbank.

For å redusere risikoen for kortsvindel, gjør vi det mulig for deg å sperre kortene dine for bruk i minibanker og kortterminaler i de deler av verden du ikke oppholder deg. Det er like viktig å legge inn regionsperre når du kommer hjem fra en reise. Ha gjerne Norge som eneste gyldig region når du kun oppholder deg i Norge.

Slik setter du regionsperre

  1. Logg inn i nettbank eller mobilbank
  2. Klikk/trykk på Meny.
  3. Under overskriften Kort finner du Mine Bankkort.
  4. Trykk på kortet du ønsker å endre regionsperre på.
  5. Velg "Brukstillatelse".
  6. Velg hvilken region av verden kortet skal være aktivt i.

Sperringen eller opphevingen trer i kraft umiddelbart etter at du har registrert endringen.

Du kan også ringe oss i åpningstiden på telefon +47 52 70 50 00 .

Regionsperrer gjelder ikke for netthandel.

Ofte stilte spørsmål om kort

Ring til Sperretjenesten for å sperre kortet. Sperretjenesten er åpen 24 timer i døgnet, hele året.

Du kan også sperre kortet ditt i nettbanken og i mobilbanken. Klikk på Meny. Under Kort finner du Sperre kort. Da får du tre alternativer:

  • Sperre kortet permanent. Kortet er stjålet.
  • Sperre kortet permanent. Jeg har mistet kortet.
  • Jeg finner ikke kortet.

Dersom du tror du vil finne kortet ditt igjen, anbefaler vi deg å benytte det siste alternativet. Da får du muligheten til å åpne kortet igjen selv i nettbanken/mobilbanken.

Du må møte i banken for å åpne kortet igjen.

Hvis du har problemer med dette, ta kontakt med kundesenteret i åpningstiden på telefon 52 70 50 00.

Husk +47 hvis du ringer fra utlandet.

For å redusere risikoen for kortsvindel, kan du sperre kortene dine for bruk i minibanker og kortterminaler i de deler av verden du ikke oppholder deg.

Regionsperre setter du selv i nettbanken og mobilbanken. Tjenesten er gratis.

Les mer om regionsperre her.

  • Logg inn i nettbank eller mobilbank
  • Klikk/trykk på Meny.
  • Under overskriften Kort finner du Brukstillatelser.
  • Kryss av for om en region skal være «Gyldig / Ikke gyldig».

Sperringen eller opphevingen trer i kraft umiddelbart etter at du har registrert endringen.

Dette ordner du enkelt i nettbank eller mobilbank.

Klikk på Meny i nettbanken / trykk på hamburgerikonet for meny i mobilbanken. Under overskriften Kort finner du Brukstillatelser.

Kryss av på «gyldig» for den regionen du befinner deg i.

Har du ikke tilgang til din nettbank/mobilbank, kan du ta kontakt med banken i åpningstiden.

Telefon 52 70 50 00 .

Husk +47 hvis du ringer fra utlandet.

Du kan dessverre ikke se PIN-koden på kortet ditt i nettbank i dag. Ring oss direkte for å motta PIN-brev i posten. Vi jobber med å få dette på plass så snart som mulig.

Verified by Visa, eller 3-D Secure, er et sikkerhetsverktøy som krever at du autentiserer deg ved handel på internett.

3-D Secure gir deg muligheten til å velge hvordan du vil autentisere deg. Du kan velge mellom nettbankpassord/ BankID-passord og kodebrikke, BankID på mobil eller BankID App.

3-D Secure minimerer risikoen ved netthandel, siden ingen andre enn du kan bruke kortet i en sikker nettbutikk.