Gå til sideinnhold
Hjem / Ofte stilte spørsmål / Ofte stilte spørsmål BankID app

Ofte stilte spørsmål BankID app

Hva er BankID app?

BankID-app er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.

Hvorfor får jeg ikke opp BankID app som et alternativ?

Du må først velge BankID og fylle inn fødselsnummer. Første gang etter aktivering av appen, må du velge BankID-app som metode. Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge BankID på mobil.

Hvis dette ikke skjer kan du bytte metode for innlogging selv. Klikk på Velg annen BankID under feltet med engangskode. Velg BankID-app i listen og trykk deg videre. Da vil vinduet endre seg til BankID-app og be deg følge instruksene på mobilen din.

Hvorfor må jeg har personlig passord i tillegg?

Passordet gjør identifiseringen enda mer sikker, fordi det er bare du som kan ditt personlige passord. Aldri oppgi dette til andre.

Hvordan skaffer jeg meg BankID app som digital kodebrikke?

Du finner BankID-appen i Appstore eller Google Play. Deretter aktiverer du appen ved å identifisere deg med din eksisterende BankID eller BankID på mobil. Foreløpig er det kun personer med BankID fra enkelte banker som kan bruke BankID-appen.

Hvorfor skjer det ingenting når jeg har fylt inn fødselsnummer?

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering.

Hvorfor får jeg ikke logget inni BankID app?

Foreløpig er det kun personer med BankID fra enkelte banker som kan bruke BankID-appen.

Hvis du får denne meldingen: «Du kan dessverre ikke aktivere appen.
Din BankID er utstedt fra en bank som ikke støtter app som kodebrikke.», så betyr det bare at banken din ikke er helt klar til å bytte til digital kodebrikke enda. Vi jobber med å få flere banker med på laget. Er du usikker på hvilken bank du har BankID fra kan du logge deg inn i nettbanken, klikke på hengelåsikonet som står til venstre for adresse ( øverst til venstre). Deretter trykker du på teksten «Tilkoblingen er sikker». Da kan du lese sikkerhetssertifikatet som er knyttet til din BankID og her står det hvilken bank som har utstedt din BankID.

Hvorfor skjer det ikke noe etter jeg har godkjent i app?

Etter du har godkjent en forespørsel i BankID-appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med ditt personlig passord.

Hvis du har gått tilbake til nettleseren og du fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det være at det har skjedd en feil. Hvis det finnes en feilmelding, er det fint om du merker deg den og kontakter kundeservice i banken din.

Hvor sikkert er det å bruke app som kodebrikke?

Apper er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!

BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Er det gratis å bruke app som kodebrikke?

Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID.

Hva skjer om jeg får ny telefon?

Da må du logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt.

Kan jeg kaste den fysiske kodebrikken hvis jeg bruker app?

Nei, dessverre. BankID-appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra banken din. Du må ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt.

Du kan også i noen sammenhenger trenge kodebrikken din for å signere dokumenter.

Gi oss tilbakemelding