Hopp til innholdet

Ofte stilte spørsmål om fond

Her finner du svar på det mange av kundene våre lurer på rundt fond i forbindelse med at vi har inngått et samarbeid med Eika-Alliansen.

Spørsmål og svar om fond

I løpet av de neste månedene vil du som har fond på aksjesparekonto (ASK) hos Norne Securities (Norne) motta en SMS og/eller e-post med informasjon om at vi trenger ditt samtykke til å flytte dine fond til Eika Kapitalforvaltning (Eika). Samtykket til å flytte dine fond gis ved å signere en dokumentpakke. Dokumentpakken og signeringen gjøres i signeringsrommet til Haugesund Sparebank og er trygg.

Signeringsrommet finner du også på våre nettsider. Når du har signert, har du gitt ditt samtykke til at vi kan flytte dine fond fra ASK hos Norne til ASK hos Eika. Selve flyttingen vil skje i løpet av de neste månedene.

Ved spørsmål kan du kontakte din rådgiver eller kundeservice på telefon 52 70 50 00.

På nåværende tidspunkt er det fondsbeholdning som står på ASK vi kan flytte over til Eika.

Dersom du ønsker å flytte dine fond som ikke står på ASK over til Eika, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med din rådgiver eller kundeservice på telefon 52 70 50 00.

Dersom du ønsker å flytte dine fond fra Norne til Eika, flyttes fondsbeholdningen din fra en ASK hos Norne til en ASK hos Eika.

Det vil ikke påløpe noen transaksjonskostnader, du kan beholde fondene dine som i dag og det vil ikke få noen skattemessige konsekvenser.

Gjennom samarbeidet med Eika vil du få tilgang til å se dine fond i nettbanken.

Du vil også få tilgang til nye fond og spennende digitale løsninger, deriblant spareappen SmartSpar. I SmartSpar kan du enkelt opprette sparing til deg selv eller barna.

Prisen på de fleste fond er todelt og består av forvaltningshonorar (prisen forvalter av fondet skal ha for jobben) og plattformhonorar (prisen distributør skal ha for jobben som distributør og for oppfølging av ditt kundeforhold).

Det er kun fond fra andre fondsforvaltere enn Eika som er gjenstand for plattformhonorar.

Se oversikt over plattformhonorarer nederst på denne siden.

Dersom du ikke flytter dine fond til Eika, vil dine fond fortsatt være hos Norne. Vi vil ikke kunne hjelpe deg med spørsmål, endringer eller kjøp/salg av fond i Norne, og du vil ikke få opp fondsbeholdningen din i nettbanken.

Du kan fortsatt se dine fond ved å logge deg på via lenken «Norne Securities» fra menypunktet i nettbanken eller på norne.no, og ta direkte kontakt med kundesenteret til Norne.

Aksjehandel flyttes ikke til Eika og fortsetter som før hos Norne

Fra oktober 2024 vil vi ikke kunne hjelpe deg med spørsmål, endringer eller kjøp/salg av aksjer og egenkapitalbevis i Norne.

Dersom du ønsker å kjøpe/selge aksjer eller egenkapitalbevis, kan du fortsatt logge deg inn via lenken «Norne Securities» fra menypunktet i nettbanken eller på norne.no, og ta direkte kontakt med kundesenteret til Norne.

Du som har fond på ASK vil i løpet av de neste månedene bli kontaktet av enten din personlige rådgiver eller noen i Eika. Vi har mange kunder, så det kan ta litt tid før vi rekker å komme i kontakt med deg.

Ønsker du å flytte dine fond til Eika? Ikke nøl med å ta kontakt med din rådgiver eller kundeservice på telefon 52 70 50 00.

Oversikt plattformhonorarer

Porteføljens størrelse Plattformhonorarer rente- og indeksfond Plattformhonorarer aktive aksjefond
Eika Kapitalforvaltning Fra 0 NOK 0,30 % 0,60 %
Norne Securities Opptil 1 mill. NOK 0,30 % 0,65 %
Norne Securities Fra 1 mill. til 10 mill. NOK 0,25 % 0,65 %