Har du mistet eller blitt frastjålet kortet ditt, eller tror du noen har fått tak i PIN-koden din? Da må du sperre det så fort som mulig.
Vær ekstra på vakt mot svindel i disse dager
Nå står vi i starten på en hektisk julehandel for mange. Dessverre er dette også høysesong for svindlere. Slik kan du sørge for å være ekstra på vakt.
Svindlerne vet at mange handler julegavene på nett, og venter på å motta pakker i posten. Vi er opptatt av å få alt i havn før jul, og kan fort bli litt stresset og uoppmerksomme.
Metodene svindlerne bruker er mange, men typisk er at de sender ut e-poster eller SMS-er hvor de utgir seg for å være for eksempel Bring eller PostNord.
Meldingene spiller ofte på følelser og tidspress, hvor svindlerne for eksempel prøver å få deg til å tro at pakken står fast i terminalen fordi den mangler porto eller må fortolles.
Svindlerne regner med at du har en pakke på vei og føler deg truffet av budskapet, slik at du klikker på lenken og legger igjen kortinformasjonen din. Da er dessverre skaden gjort.
Aldri oppgi personlige opplysninger via lenker i e-post og SMS, og vær kritisk til hva du bruker BankID til å godkjenne.
Gode råd for å unngå å bli svindlet
- Aldri oppgi BankID-koder, kort- og kontoinformasjon eller passord til noen, inkludert nære relasjoner.
- Ikke del PIN-koden eller passordet til telefonen din med noen.
- Ingen seriøse aktører, inkludert banken din, vil noensinne be deg oppgi slike opplysninger. Er du i tvil, ta kontakt med avsenderen ved å finne kontaktinformasjon på deres offisielle nettside eller for eksempel Gule Sider.
- Gjem kodebrikken din på et trygt sted.
- Ikke gjør kontoen din til disposisjon for overføringer fra ukjente. Det kan være straffbart.
- Har du mistanke om at e-posten du har mottatt er falsk, sjekk at avsenderadressen er riktig stavet. Sjekk også at eventuelle lenker går til en trygg nettside ved å holde musepekeren over lenkene.
- Mistenker du at en e-post eller SMS er et svindelforsøk? Ikke svar eller klikk på lenker, slett dem!
- Sørg for at du bytter passordene på e-post-kontoen, sosiale medier-kontoene og andre kontoret jevnlig.
Huskeregler ved netthandel
- Sjekk om nettsiden er sikker. Vurder URL-en (nettadressen du skriver inn for å besøke en nettside) – ser den riktig ut? Har den https:// og en hengelås foran nettadressen? Er du fortsatt usikker kan du klikke på hengelåsen for å få mer informasjon.
- En seriøs selger oppgir kontaktinformasjon. Sjekk alltid om du finner navn, e-postadresse, telefon og organisasjonsnummer.
- Bruk Google til å undersøke andres erfaringer med nettbutikken.
- Spør deg selv om prisene er realistiske. Hvis de er veldig mye lavere enn andre steder, er det ofte for godt til å være sant.
- Vurder språket. Gebrokkent norsk eller blanding av norsk og engelsk er ikke et godt tegn.
- Bruk kredittkort - det gir deg bedre sikkerhet ved netthandel.
- Ikke legg igjen kortnummeret andre steder enn på nettbutikkens sikre side for betaling.
Har du gått i fellen eller mistenker svindel?
Da er det viktig å handle raskt. Ring banken på telefon: 52 70 50 00!
Tar du kontakt med en gang er det lettere å hjelpe deg.
Er du utsatt for svindel? Gjør følgende
- Er kortet ditt misbrukt, må du sperre kortet og anmelde saken til politiet. For å få pengene tilbake registrerer du en klage.
- Er kontoen din misbrukt og du oppdager en mistenkelig overføring på din konto uten å bruke kort. Da må du umiddelbart ta kontakt med oss for å sperre kontoen din. For å få pengene tilbake, må du sende inn en reklamasjon.
- Hvis din BankID er stjålet, eller innloggingsinformasjon din er kommet på avveie, må du sperre disse så fort som mulig.
Trenger du sperre kortet ditt eller BankID-en din?
Slik sperrer du BankID
Mistenker du at BankID-en din er på avveie eller har blitt misbrukt, er det viktig at du får sperret den så fort som mulig.