Gå til sideinnhold
Hjem / Tips og råd / Nettvett
Laptop_digital_bærbar_nettvett

Nettvett

Vi fokuserer hele tiden på å gjøre våre tjenester trygge og brukervennlige. Du som kunde har også et ansvar for å beskytte datamaskinen din til bruk på Internett.

All kommunikasjon med våre kunder skjer via krypterte nettsider. Kontroller at nettleseren viser at kontakten mot banken er sikret.  Dette vises med et hengelåssymbol på adresselinjen.

Gode råd for internettsikkerhet

  • Hold nettleser, operativsystem og programmene dine oppdatert.
  • Installer sikkerhetsprogram som inneholder antivirus, antitrojaner og brannmur.   Hold det oppdatert, det kommer oppdateringen ukentlig.
  • Sjekk at det er sikkerhetslås på nettsiden før du oppgir brukeridentitet og koder.
  • Vær forsiktig med å bruke ukjente PC-er til nettbanktjenester.
  • Oppgi aldri brukeridentitet eller kode på henvendelser fra noen.  Det være seg e-post, telefon eller direkte forespørsel.
  • Vær skeptisk til e-post med lenker.  Det er lett å forfalske e-post som leder til falske internettsider som lurer fra deg sikkerhetskoder.
  • Mange internettsider, gratisprogrammer, skjermsparere og fildelingstjenester smitter virus. Vær kritisk til hvilken nettsider du oppsøker. Det er ditt ansvar som kunde.
  • Passord og koder bør læres utenat og aldri oppgis til andre.  Passord bør endres med jevne mellomrom.  Sørg for at kode og kodebrikke for innlogging i nettbank ikke kommer på avveie.
  • Sensitiv informasjon som PIN-kode, kortnummer og fødselsnummer må aldri oppgis via e-post selv om du mottar e-post og blir bedt om å gjøre dette. Ta gjerne kontakt med oss om du er usikker.
  • Vær nøye å skrive inn riktig adresse når du besøker vår nettside.
  • Det er svært viktig å avslutte ved å klikke på logg ut-knappen i menyen når du er ferdig i nettbanken.  Det er spesielt viktig hvis du bruker en datamaskin du ikke kjenner, eller befinner deg på en internettkafe eller i et åpent kontormiljø.  Flere gode råd finner du på Nettvett.

Nettvett.no

Nettvett.no er laget av Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet, og er et nettsted hvor du finner informasjon, råd og veiledning om sikrere bruk av Internett. Informasjonen er rettet både mot enkeltpersoner fra barn til voksne, forbrukere og små og mellomstore bedrifter.

Oppdager du svindel eller mistenker svindelforsøk i nettbanken din, kan du ringe bankens sperretjeneste på telefon (+47) 21 49 23 90

Gi oss tilbakemelding