Gå til sideinnhold
Kort_netthandel

Gode råd for å unngå å bli svindlet

Vi oppfordrer alle kunder til å være ekstra påpasselige mot forsøk på svindel.

Råd for å unngå å bli svindlet

  • Aldri oppgi BankID-koder, kort og kontoinformasjon eller passord til noen.
  • Banken vil heller aldri be deg oppgi slike opplysninger. Er du i tvil om det er banken som ringer deg, sender e-post eller sms? Ta kontakt med oss før du foretar deg noe.
  • Ikke still kontoen din til disposisjon for overføringer fra ukjente. Det kan være straffbart.
  • Mistenker du at en mail eller sms er et svindelforsøk? Ikke svar eller klikk på lenker, slett!
  • Sørg for å bytte passord på mail, sosiale medier og andre kontoer jevnlig. Unngå å ha samme passord flere steder.
  • Svindel via sosiale medier øker. De lokker med kjærlighet eller store gevinster i investeringsmarkedet. Ikke la deg lure.
  • Vær obs ved netthandel og forsikre deg om at nettsiden er trygg å handle på.

Mistenker du svindel?

Dersom du mistenker at noen har prøvd å svindle deg, må du ta kontakt med oss med en gang på telefon. Jo raskere du tar kontakt, jo større er muligheten for å stoppe transaksjonen.

Er utsatt for svindel – gjør du følgende:

  • Er kortet ditt misbrukt, må du sperre kortet og anmelde saken til politiet. For å få pengene tilbake registrerer du en klage.
  • Er kontoen din misbrukt og du oppdager en mistenkelig overføring på din konto uten å bruke kort. Da må du umiddelbart ta kontakt med oss for å sperre kontoen din. For å få pengene tilbake, må du sende inn en reklamasjon. Hvis din BankID er stjålet, eller innloggingsinformasjon din er kommet på avveie, må du sperre disse så fort som mulig. 

Gi oss tilbakemelding