
Gode råd for å unngå å bli svindlet
Vi oppfordrer alle kunder til å være ekstra påpasselige mot forsøk på svindel.
Aldri del personlig informasjon – med noen
- Aldri oppgi BankID-koder, kort og kontoinformasjon eller passord til noen, inkludert til nære relasjoner.
- Ikke del PIN-kode/passord til telefonen din med noen.
- Banken vil heller aldri be deg oppgi slike opplysninger. Er du i tvil om det er banken som ringer deg, sender e-post eller sms? Ta kontakt med oss før du foretar deg noe.
- Gjem din kodebrikke på et sikkert sted.
- Om du bruker Android telefon, unngå å ha biometriske data for andre/flere personer på din egen mobiltelefon.
- Ikke still kontoen din til disposisjon for overføringer fra ukjente. Det kan være straffbart.
Viktige grep for å unngå svindel
- Mistenker du at en mail eller sms er et svindelforsøk? Ikke svar eller klikk på lenker, slett!
- Sørg for å bytte passord på mail, sosiale medier og andre kontoer jevnlig. Unngå å ha samme passord flere steder.
- Svindel via sosiale medier øker. De lokker med kjærlighet eller store gevinster i investeringsmarkedet. Ikke la deg lure.
- Vær obs ved netthandel og forsikre deg om at nettsiden er trygg å handle på.
Mistenker du svindel?
Dersom du mistenker at noen har prøvd å svindle deg, må du ta kontakt med oss med en gang på telefon. Jo raskere du tar kontakt, jo større er muligheten for å stoppe transaksjonen.
Er du utsatt for svindel? Gjør følgende:
- Er kortet ditt misbrukt, må du sperre kortet og anmelde saken til politiet. For å få pengene tilbake registrerer du en klage.
- Er kontoen din misbrukt og du oppdager en mistenkelig overføring på din konto uten å bruke kort. Da må du umiddelbart ta kontakt med oss for å sperre kontoen din. For å få pengene tilbake, må du sende inn en reklamasjon. Hvis din BankID er stjålet, eller innloggingsinformasjon din er kommet på avveie, må du sperre disse så fort som mulig.