Hopp til innholdet

Grønnvaskingsplakaten

Grønnvaskingsplakaten er en rettesnor for små og store virksomheter som vil unngå grønnvasking og bidra positivt til at det grønne skiftet skjer raskere.

Logo Grønnvaskingsplakaten

Dette betyr det for oss

Vi stiller oss bak innholdet i Grønnvaskingsplakaten og lover å gjøre vårt ytterste for å følge prinsippene i den i vår markedsføring og kommunikasjon.

Plakaten inneholder følgende oppfordringer og forpliktelser

  • Vær ærlig og etterrettelig.
  • Pass på at bærekraftsarbeidet ikke bare skjer i kommunikasjons- og markedsavdelingen.
  • Vær varsom med å snakke om viktigheten av bærekraft, natur, klima, menneskeverd og etisk handel, dersom man selv ikke har tatt reelle grep.
  • Unngå å tåkelegge eller underkommunisere egne utslipp og negative avtrykk på klima, natur og mennesker.
  • Vær varsom med å bruke en stor del av markedsbudsjettet på små tiltak som ikke gjør noe med det vesentlige fotavtrykket.
  • Unngå å kjøpe god samvittighet gjennom klimakvoter eller ved å la andre plukke plast.
  • Bruk de etablerte merkeordningene, eller jobb for å etablere gode merkeordninger på tvers av din bransje dersom det mangler.
  • Vær forsiktig med uttrykk som “bedre for klima”, “bedre for naturen”, “bedre for miljøet” osv.
  • Vær varsom med å markedsføre virksomheten kun på bærekraftsmål den er god på.
  • Vær forsiktig med å bruke donasjoner og sponsorater som bevis på at du jobber med bærekraft.