Hopp til innholdet

Ofte stilte spørsmål om klokkebetaling

Her finner du svar på det mange av kundene våre lurer på rundt klokkebetaling.

Spørsmål og svar om Apple Pay™

Apple Pay™ er en tjeneste fra Apple som gjør at du enkelt kan betale med din iPhone, Apple Watch, iPad eller Mac i butikker, i apper eller på nett.

Apple Pay er gratis å bruke. Det er ingen gebyrer når du betaler med Apple Pay.

Så lenge du er over 13 år kan du benytte alle kort fra Haugesund Sparebank som er merket med VISA.

Når du er fylt 13 år, kan du begynne å benytte Apple Pay.

Benytter du Apple Pay, lagres ikke kortnummeret ditt på enheten (iPhone/AppleWatch).

Kortnummeret ditt deles heller ikke med brukerstedet. I stedet lages et digitalt kortnummer som krypteres.

Alle transaksjoner som benytter seg av det digitale kortnummeret må også godkjennes av de innebygde autentiseringsmekanismene til Apple (Touch ID og Face ID).

Sperr kortet ditt i mobil- eller nettbanken, eller kontakt Visa reklamasjon:

Vi anbefaler at du alltid sikrer enhetene dine med en kode. Dette vil minske sannsynligheten til at din Apple Pay kan bli misbrukt.

Sperr bankkortet ditt som er aktivert i Apple Pay. Dette kan du gjøre enten i nettbank eller ved å kontakte kundesenteret på telefon 52 70 50 00 .

Spørsmål og svar om å betale med Fitbit-klokken

Det som tidligere het Fitbit Pay bruker nå Google Wallet. Med denne tjenesten kan du bruke Fitbit-klokken din til å betale med.

Fitbit Pay ble avsluttet den 29. juli 2024 og ble da erstattet med Google Wallet.

For å kunne bruke Fitbit-klokken din til å betale med, må du legge til Google Wallet på Fitbit (på denne siden får du vite hvordan du gjør det), og legge til et betalingskort eller velge blant kortene du allerede har lagret i Google-kontoen din.

Hvis du tidligere brukte Fitbit Pay, må du legge til alle betalingsmåtene dine på nytt.

Du kan bruke Google Wallet sammen med en rekke smartklokker fra Fitbit. 

Disse smartklokkene har en innebygd NFC-brikke, og denne brikken, kombinert med at du har lastet opp bank- eller kredittkortet ditt i Google Wallet, gjør at du kan betale kontaktløst med klokken ved å bare holde den over betalingsterminalen. 

Akkurat like enkelt og raskt som når du bruker et trådløst bankkort og "tæpper".

Her kan du lese mer om hvordan du betaler kontaktløst med Fitbit og hvilke Fitbit-klokker du kan ha Google Wallet på (ekstern lenke).

Du kan betale med Fitbit-klokken din alle steder som godtar kontaktløs betaling. Se etter symbolet for kontaktløs betaling eller Google Pay.

Husk at du må aktivere noe som heter nærfeltskommunikasjon (NFC) på telefonen din for å betale kontaktløst med klokken din. Gå til innstillinger-appen på telefonen for å slå på NFC.

Her kan du lese mer om hvordan du betaler kontaktløst med Google Wallet (ekstern lenke).

Å betale med Fitbit-klokken din er gratis hvis du bruker et kort fra Haugesund Sparebank.

Du kan legge inn Visakort og Visa Online m/netthandel.

Du bestemmer selv hvor mange kort du vil legge til i Google Wallet. Men kortene må støtte kontaktløs betaling.

Her kan du lære hvordan du legger til et betalingskort (ekstern lenke).

Betalingsmåtene som er lagret i Google-kontoen din, oppbevares trygt i Googles private servere. Når du betaler på nettet, krypterer Google dataene dine, slik at pengene overføres på en trygg måte.

Fordi kortnummeret ditt er erstattet av et såkalt token, gjennomføres betalingen uten at kortnummer, utløpsdato og CVV2-kode blir delt.

Skal du bruke Fitbit-klokken din til å betale med, må du godkjenne betalingen med en PIN-kode hvis du har tatt av deg klokken siden forrige gang du tastet inn koden på klokken.

Sperr kortet ditt i mobil- eller nettbanken, eller kontakt Visa reklamasjon:

Vi anbefaler deg å sperre kortet ditt enten i nettbanken, mobilbanken, eller ringe kundesenteret vårt på telefon 52 70 50 00.

Nei. Hvis du bytter fra Fitbit Pay til Google Wallet, må du legge til alle betalingsmåtene dine på nytt.

 Når du har gått over til Google Wallet, kan du ikke gå tilbake til Fitbit Pay. Kortene dine slettes fra Fitbit Pay.

Hvis du har byttet telefon, følger du denne fremgangsmåten:

  1. Installer Fitbit-appen på den nye telefonen.
  2. Åpne Google Wallet fra Fitbit-appen.

Du skal kunne se alle kort du har lagt til i Google Wallet for Fitbit.

Spørsmål og svar om Garmin Pay™

Med Garmin Pay kan du bruke Garmin-klokken din til å betale med.

Det eneste det krever er at du har lastet opp bank- eller kredittkortet ditt i Garmin Connect Mobil appen. Så kan du betale kontaktløst med Garmin-klokken din på alle terminaler som støtter kontaktløs betaling.

Du kan bruke Garmin Pay sammen med utvalgte smartklokker fra Garmin.

Disse smartklokkene har en innebygget NFC-brikke, og denne brikken kombinert med at du lastet opp ditt bankkort eller kredittkort lar deg betale kontaktløst med klokken ved å holde klokken over betalingsterminalen.

Akkurat like enkelt og raskt som når du bruker et trådløst bankkort og "tæpper".

Her kan du lese mer om Garmin Pay og hvilke klokker du kan bruke til å betale med (ekstern lenke).

Du kan betale med Garmin i alle betalingsterminaler som godtar kontaktløs betaling. Se etter ikonet for kontaktløs betaling.
Nei. Det koster ingenting å bruke Garmin Pay.

Du kan legge inn Visakort og Visa Online m/netthandel.

Du bestemmer selv hvor mange kort du vil legge til i Garmin Connect Pay, det er ingen begrensninger. 

Garmin Pay beskytter deg ved hjelp av klokkespesifikke kortnumre (token) og transaksjonskoder hver gang du kjøper noe. Tokenet blir kryptert og lagres sikkert i appen og på klokken din.

Det betyr at det vanlige kortnummeret ditt aldri lagres verken på mobilen din, i klokken din eller på Garmins egne servere. Kortnummeret deles aldri med betalingsstedet.

Du kan derfor betale helt trygt.

Sperr kortet ditt i mobil- eller nettbanken, eller kontakt Visa reklamasjon:

Vi anbefaler deg å sperre kortet ditt enten i nettbanken, mobilbanken, eller ringe kundesenteret vårt på telefon 52 70 50 00.

Du kan også benytte deg av "deaktiver lommeboken" eller "slett lommeboken" valget under Garmin Pay i Garmin Connect appen på mobilen din.

Ofte stilte spørsmål om Google Pay™ og Google Wallet

Med Google Pay kan du enkelt betale med for kjøpe noe på nettet og i apper, samt kontaktløst med en Android-enhet på steder der Google Pay godtas.

For å gjøre det, må du ha Google Wallet. Google Wallet er en digital lommebok hvor du legger inn kortet ditt og det dannes et token. Dette tokenet er en digital versjon av det fysiske kortet ditt.

Her kan du lese mer om hva du må gjøre for å bruke Google Wallet (ekstern lenke).

Google Pay-appen har skiftet navn til Google Wallet. Endringen skal gjøre det lettere å lagre og bruke kort og billetter.

Google Wallet er en sikker og privat digital lommebok som gir deg rask tilgang til betalingsmåter, kort, billetter, nøkler og legitimasjoner du lagrer i den.

Med Google Pay kan du enkelt betale for kjøp på nettet og i apper samt kontaktløst på steder der Google Pay godtas.

Hvis du hadde Google Pay-appen fra før, kan det hende at den vises som Google Wallet neste gang du åpner den, eller at du får et varsel om å gå til Play-butikken for å oppdatere appen. Du trenger ikke å laste den ned på nytt.

Hvis du ikke hadde Google Pay-appen fra før, må du laste ned Google Wallet-appen.

Her kan du lære mer om hvordan laster ned Google Wallet-appen (ekstern lenke).

Nei. Betalingsmåter, kort, billetter og andre elementer du har lagt til i Google Pay, blir liggende i Google Wallet.

For å betale kontaktløst må nærfeltskommunikasjon (NFC) være på. Gå til Innstillinger-appen på telefonen for å slå på NFC.

Du kan betale med Google Wallet der du ser symbolet for kontaktløs betaling eller Google Pay. Du finner det på betalingsterminalen eller i kassen.

For å betale med Android-enheten din i butikken, trenger du bare låse opp telefonen og holde baksiden av telefonen eller klokken inntil betalingsterminalen.

Akkurat like enkelt som når du bruker et kontaktløst bankkort og "tæpper".

Kjøp under 500 kroner blir godkjent med det samme. For høyere beløp må du bekrefte kjøpet med fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning.

Her kan du lære mer om hvordan du betaler kontaktløst med telefonen (ekstern lenke).

Her kan du lære mer om hvordan du betaler kontaktløst med smartklokken (ekstern lenke).

Alle steder der du ser Google Pay-logoen eller logoen for kontaktløs betaling, kan du betale kontaktløst med støttede betalingsmåter som du har lagret i Google Wallet.

 

Nei. Det koster ingenting å bruke Google Play / Google Wallet.

Du kan legge til Visakort og Visa Online m/netthandel.

Du bestemmer selv hvor mange kort du vil legge til i Google Wallet, det er ingen begrensninger.

Ja. Google har satt en nedre aldersgrense på 16 år.

Når du betaler med Google Pay må telefonen låses opp med fingeravtrykk, ansiktsgjenkjenning eller personlig kode. I tillegg benyttes et token i stedet for kortnummeret ditt.

Tokenet erstatter tradisjonelle kortdetaljer slik at betaling kan gjennomføres uten at kortnummer, utløpsdato og CVV2-kode blir overført fra enhet til betalingsterminal. Tokenisering beskytter med andre ord kortdetaljene dine og er en ekstra sikkerhet.

Når du bruker kortet ditt til mobilbetaling er du omfattet av de samme garantier og sikkerhetsfunksjoner som når du bruker kortet vanlig i butikk eller på nett.

Og blir enheten din stjålet eller hacket, får ikke svindlerne tak i kortopplysningene dine.

Les mer om sikkerhet hos Google (ekstern lenke).

Sperr kortet ditt i mobil- eller nettbanken, eller kontakt Visa reklamasjon:

Vi anbefaler at du alltid sikrer dine enheter med en kode. Dette vil minske sannsynligheten til at din Google Wallet kan bli misbrukt.

For å sperre ditt digitale bankkort som er aktivert i Google Wallet, kan du gjøre det enten i nettbank eller ved å kontakte kundesenteret vårt på telefon 52 70 50 00.

Du kan fjerne kortet fra Google Wallet.

Viktig: når du fjerner et element fra telefonen, smartklokken eller Wallet-nettstedet, fjernes det fra alle enhetene dine.

Her kan du lære mer om hvordan du administrerer og fjerner elementer i Google Wallet (eksterne lenker).

Hvis du overfører Google Pay- eller Google Wallet-appen til en ny telefon, overføres kortene og billettene også, men du må gjøre dette på den nye telefonen:

Konfigurer kortene for kontaktløs betaling (ekstern lenke).