Gå til sideinnhold

Ofte stilte spørsmål om eFaktura

Hvordan oppretter jeg eFaktura
  • Betal regningen på vanlig måte i Nettbanken. Når du har bekreftet betalingen, vil du få opp tilbud om å opprette eFaktura dersom mottakeren tilbyr dette.
  • Dersom du velger å ikke opprette eFaktura når du betaler regningen, kan du når som helst gå inn på «Forslag til betalingsavtaler» i Nettbanken og opprette avtalen der.
  • Du kan også søke etter mottakeren i Nettbanken, og opprette avtalen manuelt. Du vil da måtte legge inn eFakturareferansen som du finner på papirfakturaen fra mottakeren.
Hvordan fungerer en eFaktura

I god tid før forfall får du regningen tilsendt i Nettbanken din. Kontonummer, beløp, KID og forfallsdato vil være ferdig utfyllt, og  du kan også åpne selve fakturaen for å kontrollere at alt stemmer. Hvis fakturaen er korrekt, godkjenner du enkelt og greit betalingen, og den blir lagt til forfall.

Hvordan blir jeg varslet når en eFaktura skal betales?

Når du oppretter avtale om en eFaktura, får du spørsmål om du vil ha melding på e-post når nye fakturaer blir sendt til Nettbanken din. Svar ja på dette, og legg inn e-postadressen din. Du vil også finne eFakturaen godt synlig under «Viktige meldinger» i Nettbanken.

Kan jeg endre beløp og forfallsdato på en eFaktura?

Ja. Du kan endre beløp og forfallsdato, og du velger selv hvilken konto du ønsker å betale regningen din ifra.

Blir regningene mine betalt automatisk på forfall med eFaktura?

Nei. Dersom du kun har eFaktura-avtale med en betalingsmottaker, må du selv godkjenne betalingen i Nettbanken din. eFaktura kan også kombineres med AvtaleGiro. Du får da fakturagrunnlaget elektronisk i Nettbanken din, mens selve betalingen blir utført automatisk på forfallsdato som en AvtaleGiro.

Hvorfor viser eFaktura-avtaler opprettet i Haugesund Sparebank i alle andre nettbanker jeg bruker?

En eFaktura-avtale blir knyttet opp mot deg som person, og ikke banken din. Dersom du er kunde i flere Nettbanker, vil du motta dine eFakturaer i alle disse Nettbankene. Du kan derfor velge hvilken konto / Nettbank du vil betale fakturaen fra. Når du har godkjent eFakturen i en av Nettbankene dine, vil den ikke lenger være tilgjengelig i de andre Nettbankene dine.

Hva er min eFaktura-referanse

eFaktura-referanse er et nummer som identifiserer deg i eFaktura-systemet. Du vil finne eFaktura-referansen på forrige papirfaktura du fikk fra betalingsmottakeren.

Hvor finner jeg historikk om betalte eFakturaer?

Historikk om betalte eFakturaer vil kun være tilgjengelige i den Nettbanken du brukte for å betale eFakturaen. eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro, vil alltid være tilknyttet den banken der AvtaleGiro-avtalen er opprettet.

Hva er eFaktura

Har du satt opp en eFaktura avtale vil du få den aktuelle regningen ferdig utfylt i nettbanken din. Alt du trenger å gjøre er å logge inn og godkjenne. Denne typen avtale passer for deg som liker å ha full oversikt over regningene og som ønsker å slippe fakturagebyret som ofte følger med vanlige giroer.

For å se informasjon om, og hvordan du oppretter eFaktura og AvtaleGiro trykk her.

Hvordan får jeg eFaktura?

Det er tre måter å komme i gang med eFaktura på.