Gå til sideinnhold
Hjem / Ofte stilte spørsmål / Ofte stilte spørsmål om eFaktura

Ofte stilte spørsmål om eFaktura

Hva er eFaktura

Har du satt opp en eFaktura avtale vil du få den aktuelle regningen ferdig utfylt i nettbanken din. Alt du trenger å gjøre er å logge inn og godkjenne. Denne typen avtale passer for deg som liker å ha full oversikt over regningene og som ønsker å slippe fakturagebyret som ofte følger med vanlige giroer.

Hvordan oppretter jeg eFaktura
  • Logg inn i nettbanken og gå til Meny
  • Velg Faste betalingsavtaler som ligger under Betalinger
  • Under Motta regninger elektronisk velger du Les mer og opprett avtale
  • Velg Inngå Alltid eFaktura
  • Her kan du velge om du vil legge inn e-post og mobilnummer og om du vil ha varsel på e-post.
  • Ønsker du å reservere deg for enkelte eFakturaer gjør du det ved å velge reservasjoner. Da får du opp oversikt over alle du mottar eFaktura fra og kan velge å reservere deg ved å klikke på haken bak den enkelte eFaktura
  • Du kan også motta eFaktura på vegne av andre. Den avtalen kan gjøres i nettbanken til vedkommende eller ved at vedkommende kommer innom banken. I nettbanken finner du dette under Betaling – Fullmakt eFaktura
Hvordan fungerer en eFaktura

I god tid før forfall får du regningen tilsendt i nettbanken din. Kontonummer, beløp, KID og forfallsdato vil være ferdig utfylt, og  du kan også åpne selve fakturaen for å kontrollere at alt stemmer. Hvis fakturaen er korrekt, godkjenner du enkelt og greit betalingen, og den blir lagt til forfall.

Hvordan blir jeg varslet når en eFaktura skal betales?

Når du oppretter avtale om en eFaktura, får du spørsmål om du vil ha melding på e-post når nye fakturaer blir sendt til nettbanken din. Svar ja på dette, og legg inn e-postadressen din. Du vil også finne eFakturaen godt synlig under «Viktige meldinger» i nettbanken.

Kan jeg endre beløp og forfallsdato på en eFaktura?

Ja. Du kan endre beløp og forfallsdato, og du velger selv hvilken konto du ønsker å betale regningen din ifra.

Blir regningene mine betalt automatisk på forfall med eFaktura?

Nei. Dersom du kun har eFaktura-avtale med en betalingsmottaker, må du selv godkjenne betalingen i nettbanken din. eFaktura kan også kombineres med AvtaleGiro. Du får da fakturagrunnlaget elektronisk i nettbanken din, mens selve betalingen blir utført automatisk på forfallsdato som en AvtaleGiro.

Hvorfor viser eFaktura-avtaler opprettet i Haugesund Sparebank i alle andre nettbanker jeg bruker?

En eFaktura-avtale blir knyttet opp mot deg som person, og ikke banken din. Dersom du er kunde i flere banker, vil du motta dine eFakturaer i alle nettbankene. Du kan derfor velge hvilken konto / nettbank du vil betale fakturaen fra. Når du har godkjent eFakturen i en av nettbankene dine, vil den ikke lenger være tilgjengelig i de andre nettbankene dine.

Hva er min eFaktura-referanse

eFaktura-referanse er et nummer som identifiserer deg i eFaktura-systemet. Du vil finne eFaktura-referansen på forrige papirfaktura du fikk fra betalingsmottakeren.

Hvor finner jeg historikk om betalte eFakturaer?

Historikk om betalte eFakturaer vil kun være tilgjengelige i den nettbanken du brukte for å betale eFakturaen. eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro, vil alltid være tilknyttet den banken der AvtaleGiro-avtalen er opprettet.

Gi oss tilbakemelding