Gå til sideinnhold
Hjem / Ofte stilte spørsmål / Ofte stilte spørsmål om BankID

Ofte stilte spørsmål om BankID

Hva er BankID?

BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker indentifisering og signering på nett. Ved personlig oppmøte bruker du pass eller norsk nasjonalt ID kort for å legitimere deg.

På nett bruker du elektronisk legitimasjon. BankID gir deg denne trygge, sikker og enkle elektroniske ID som kan brukes til innlogging i nettbanken.

BankID er også langt mer enn bare en innloggingsmekanisme i nettbank. Les mer om BankID.

Hvem kan få BankID?

BankID utstedes kun til dere med norsk personnummer.

Du må være over 13 år og ha nettbankavtale.

Er du under 18 år må du ha godkjenning av foreldrene dine for å få BankID.

BankID er personlig og kan ikke utstedes på deg dersom det er verger som handler på vegne av deg.

Hvordan bestiller jeg BankID?

    BankID bestiller du selv i nettbanken din:

    • Logg inn i nettbanken på vanlig måte med kodebrikken du har fått av banken.
    • Velg «Meny» og «BankID». Her starter du bestilling av BankID.
    • Passord for BankID får du på e-post
    • Logg inn i nettbank med valget «BankID» og endre til selvvalgt passord.
    • Din BankID vil være aktivert og klar til bruk etter kort tid.
    Hvordan bruke BankID?

    Når du logger inn med BankID på et nettsted, vil skjermdialogen du møter fungere likt uavhengig av hvilket nettsted du er på.

    Innlogging med BankID består av tre trinn:

    1. Du taster inn fødsels- og personnummeret ditt
    2. Du taster inn engangskode fra kodebrikken din
    3. Du taster inn det personlige BankID-passordet ditt
    Hvordan endrer jeg BankID passordet mitt?

    Når du bruker BankID kan du endre passordet ditt i det første påloggingsbildet, der hvor du legger inn fødselsnummer. I høyre hjørne klikker du meny og du kan enkelt endre passordet ditt.

    Hva gjør jeg hvis jeg har glemt mitt personlige BankID passord?

    Hvis du har glemt BankID-passordet ditt, kan du klikke på «Glemt passord» lenke ved innlogging og bestille nytt. Velg om du ønsker å bestille nytt passord med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.

    Hvis du har problemer med å bestille nytt passord kan du kontakte bankens kundeservice på  telefon 52 70 50 00 eller fra utlandet på +47 52 70 50 00.

    Hva gjør jeg dersom jeg tror at passord eller kodebrikke er på avveie?

    Har du mistanke om at passord eller kodebrikke er på avveie, skal din BankID sperres. Her finner du kontaktinfo for sperring av BankID.

    Koster det noe å bruke BankID?

    Det koster ingenting å bruke BankID.  Som kunde i Haugesund Sparebank betaler du heller ingenting for selv kodebrikken.

    Kan jeg ha flere BankID-er?

    Du kan få en BankID fra alle banker du har et kundeforhold til. En og samme BankID kan brukes på tvers av bankene og andre brukersteder. Men, i utgangspunktet trenger du kun èn BankID.

    Hvordan åpner jeg BankID etter sperring?

    Hvis du har sperret BankID’en selv i nettbanken mottar du en SMS med en sperrekode, som du må oppgi ved henvendelse på telefon 52 70 50 00 (fra utlandet +47 52 70 50 00) i bankens åpningstider. Du kan også møte i banken. Har du sperret BankID via sperretjenesten vår må du møte opp på et av bankens kontorer for å oppheve sperringen. Legitimasjon må fremvises.

    Hvordan kan jeg teste om min datamaskin støtter bruk av BankID?
    Hva er BankID policy (TSPS) og BankID avtalevilkår (PDS)?

    Gi oss tilbakemelding