Ofte stilte spørsmål om AvtaleGiro
Her finner du svar på det mange av kundene våre lurer på rundt AvtaleGiro.
Spørsmål og svar om AvtaleGiro
Med AvtaleGiro inngår du en avtale med en bedrift at regningene skal trekkes automatisk fra konto på forfallsdato. Du kan selv velge om du vil ha varsel i posten eller ikke.
Besøk gjerne denne siden for mer informasjon om AvtaleGiro og eFaktura.
Du vil automatisk bli spurt om du ønsker AvtaleGiro når du betaler en regning i mobil- eller nettbank hvis mottaker tilbyr dette. Du kan da opprette avtalen der og da.
Har du tidligere takket nei til et tilbud om AvtaleGiro vil du fortsatt finne tilbudet ved å gå til Meny og velg Avtalegiro. Her vil du finne forslag til avtaler du kan opprette, basert på faktura du har mottatt tidligere.
Finner du ikke tilbudet her, kan du inngå avtalen ved å velge Ny avtalegiro til høyre på siden.
Du får varsel om betalinger til forfall enten via betalingsoversikt (ved månedsskifte) eller direkte fra betalingsmottaker.
I mobilbanken setter du opp AvtaleGiro på denne måten:
Gå til Meny - Betaling – Betalingsavtaler – Avtalegiro
Selv om det varierer fra bedrift til bedrift pleier vi å si at det alltid tar minst en måned før AvtaleGiro trer i kraft.
Du må derfor betale regningene så lenge du får de i posten.
Men spør oss gjerne om å sjekke status på avtalen om du synes det tar for lang tid.
Hos de fleste bedrifter kan du unngå fakturagebyr på AvtaleGiro ved å velge at du ikke skal få tilsendt varsel om trekk på forkant av trekket.
Husk at du vil uansett kunne sjekke at regningene er betalt i nettbanken eller på den månedlige kontoutskriften din.
Det finnes allikevel bedrifter hvor du ikke kan velge at du ikke ønsker varsel. I disse tilfellene er det kun ved bruk av eFaktura at du kan slippe fakturagebyret.
Logg deg inn i nettbanken og velg Meny - Betaling - Avtalegiro. Under forslag til avtalegiro finner du de, du har inngått avtale med.
Klikk på pennikonet til høyre for avtale. Du vil nå få opp et nytt vindu der du kan se detaljene for avtale, samt mulighet til å slette den.
Har du overført til en annen kunde i Haugesund Sparebank vil mottaker få pengene med det samme.
Er mottaker kunde i en annen bank vil han vanligvis få pengene senere samme kveld eller senest i løpet av de neste to virkedagene.