Gå til sideinnhold

BankID

BankID er en personlig digital legitimasjon for sikker identifisering og signering på internett.

Du trenger BankID til langt mer enn å logge på nettbank. Den er god å ha når du skal identifisere deg på offentlige nettsider som NAV, Altinn, Helsenorge og Skatteetaten; i apper; og gjennomføre kjøp på internett.

Alle våre kunder tilbys BankID, og det er gratis. BankID kommer i ulike varianter, og det kan være litt forvirrende.

BankID mockup

BankID på mobil forsvinner snart til fordel for BankID-app

Hva betyr det for deg

Slik kommer du i gang

BankID

BankID bestiller du i nettbanken din. Klikk på «Meny» til venstre i hovedmenyen. «BankID» ligger til høyre i menyen.

For å opprette BankID trenger du

  • Norsk personnummer
  • Nettbankavtale
  • Gyldig pass med med RFID-brikke avlest digitalt

Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe.

BankID App

Last ned appen som heter BankID, for iPhone eller Android. Du må ha iOS 11/ Android 6 eller nyere versjoner. Du aktiverer appen enkelt med BankID på mobil.

Før appen er klar til bruk må du slå på varslinger. Tillater du varslinger får du en snarvei inn i appen hver gang du bruker BankID.

Hvis du har BankID-app trenger du ikke kodebrikken for å aktivere app når du bytter telefon. Du kan enkelt ordne dette uten kodebrikken slik:

  1. Last ned BankID-appen på din nye telefon.
  2. Aktivér appen på den nye telefonen med BankID-appen fra din gamle telefon.
  3. BankID-appen er nå klar til bruk.
BankID på mobil

Hvis du allerede har BankID fra Haugesund Sparebank, bestiller du BankID på mobil i nettbanken. Logg inn og klikk “Meny”. Du finner “BankID på mobil” til høyre i menyen.

  • Du oppretter BankID på mobil i samme bank som ga deg kodebrikken.
  • Noen mobiloperatører tar seg betalt for BankID på mobil. Hør med din mobiloperatør om de tar betalt.
Ikke kast kodebrikken

Selv om du har aktivert BankID på mobil og tenker du ikke trenger kodebrikken, må du likevel ikke kaste den. Denne kan du få bruk få ved følgende tilfeller:

  1. Du får nytt simkort
    BankID på mobil følger sim-kortet ditt. Når du får nytt Sim-kort må du aktivere BankID på nytt i nettbanken, og da trenger du kodebrikken for å logge deg inn.
  2. BankID på mobil sperres
    Hvis du taster feil pin-kode tre ganger, må du reaktivere BankID. Du trenger kodebrikken for å reaktivere i nettbanken.
  3. Signering av eDokumenter
    Hos oss kan du eSignere alle dokumenter med BankID-app eller BankID på mobil. Har du derimot BankID utstedt fra en annen bank kan det hende at du ikke kan signere med annen BankID, og da er det kodebrikken som gjelder. 
Slik sikrer du din BankID
  1. Ikke del BankID-passordet ditt med andre, selv ikke familiemedlemmer eller andre du stoler på. Det er ditt helt personlige passord.
  2. Bruk et unikt passord, som du ikke bruker andre steder.
  3. Bytt passord hvis du mistenker at noen andre har tilgang til passordet ditt.
  4. Si ifra til banken din om du mistenker ID-tyveri.

Spørsmål og svar om BankID

Hva er BankID?

BankID er din legitimasjon på nett. Ved personlig oppmøte bruker du pass eller bankkort for å legitimere deg.  På nett bruker du elektronisk legitimasjon til identifisering og signering.  BankID gir deg en trygg, sikker og enkel elektronisk ID som kan brukes til innlogging i Nettbanken. BankID er også langt mer enn bare en innloggingsmekanisme i Nettbank. Les mer om BankID.

Hvem kan få BankID?

Du må ha nettbank og være over 13 år. Du må ha norsk personnummer. BankID er personlig og kan ikke utstedes på deg dersom det er verger som handler på vegene av deg.

13- 18 åringene må ha godkjenning av foreldrene for å få BankID.

Hvordan bestiller jeg BankID?

BankID bestiller du selv i nettbanken din:

  • Logg inn i nettbanken på vanlig måte med kodebrikken du har fått fra banken
  • Velg «BankID og BankAxess» i hovedmenyen, velg «Opprette/endre/sperre avtale» og du blir veiledet gjennom en enkel bestillingsprosess
  • Passord for BankID får du på e-post
  • Logg inn i nettbanken med valg «Logg på med BankID», og endre til selvvalgt passord
  • Din BankID vil være aktivert og klar til bruk etter kort tid
Hvordan bruke BankID?

Når du logger inn med BankID på et nettsted, vil skjermdialogen du møter se lik ut uavhengig av hvilket nettsted du er på.

Innlogging med BankID består av tre trinn:

  1. Du taster inn fødsels- og personnummeret ditt
  2. Du taster inn engangskode fra kodebrikken din
  3. Du taster inn det personlige BankID-passordet ditt
Hvordan endrer jeg BankID passordet mitt?

Når du bruker BankID kan du endre passordet ditt i det første påloggingsbilde, der hvor du legger inn fødselsnummer. I høyre hjørne klikker du meny og du kan enkelt endre passordet ditt.

Hva gjør jeg hvis jeg har glemt mitt personlige BankID passord?

Hvis du har glemt BankID-passordet ditt, kan du klikke på «Glemt passord» lenke ved innlogging og bestille nytt. Velg om du ønsker å bestille nytt passord med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.

Hvis du har problemer med å bestille nytt passord kan du kontakte bankens kundeservice på  telefon 52 70 50 00 eller fra utlandet på +47 52 70 50 00.

Hva gjør jeg dersom jeg tror at passord eller kodebrikke er på avveie?

Har du mistanke om at passord eller kodebrikke er på avveie, skal din BankID sperres. Her finner du kontaktinfo for sperring av BankID.

Koster det noe å bruke BankID?

Det koster ingenting å bruke BankID.  Som kunde i Haugesund Sparebank betaler du heller ingenting for selv kodebrikken (GO3).

Kan jeg ha flere BankID-er?

Du kan få en BankID fra alle banker du har et kundeforhold til. En og samme BankID kan brukes på tvers av bankene og andre brukersteder. Men, i utgangspunktet trenger du kun èn BankID.

Hvordan åpner jeg BankID etter sperring?

Hvis du har sperret BankID’en selv i nettbanken mottar du en SMS med en sperrekode, som du må oppgi ved henvendelse på telefon 52 70 50 00 (fra utlandet +47 52 70 50 00) i bankens åpningstider. Du kan også møte i banken. Har du sperret BankID via sperretjenesten vår må du møte opp på et av bankens kontorer for å oppheve sperringen. Legitimasjon må fremvises.

Hvordan kan jeg teste om min datamaskin støtter bruk av BankID?

Spørsmål og svar om BankID app

Hva er BankID app?

BankID-app er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.

Hvorfor får jeg ikke opp BankID app som et alternativ?

Du må først velge BankID og fylle inn fødselsnummer. Første gang etter aktivering av appen, må du velge BankID-app som metode. Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge BankID på mobil.

Hvis dette ikke skjer kan du bytte metode for innlogging selv. Klikk på Velg annen BankID under feltet med engangskode. Velg BankID-app i listen og trykk deg videre. Da vil vinduet endre seg til BankID-app og be deg følge instruksene på mobilen din.

Hvorfor må jeg har personlig passord i tillegg?

Passordet gjør identifiseringen enda mer sikker, fordi det er bare du som kan ditt personlige passord. Aldri oppgi dette til andre.

Hvordan skaffer jeg meg BankID app som digital kodebrikke?

Du finner BankID-appen i Appstore eller Google Play. Deretter aktiverer du appen ved å identifisere deg med din eksisterende BankID eller BankID på mobil. Foreløpig er det kun personer med BankID fra enkelte banker som kan bruke BankID-appen.

Hvorfor skjer det ingenting når jeg har fylt inn fødselsnummer?

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering.

Hvorfor får jeg ikke logget inni BankID app?

Foreløpig er det kun personer med BankID fra enkelte banker som kan bruke BankID-appen.

Hvis du får denne meldingen: «Du kan dessverre ikke aktivere appen.
Din BankID er utstedt fra en bank som ikke støtter app som kodebrikke.», så betyr det bare at banken din ikke er helt klar til å bytte til digital kodebrikke enda. Vi jobber med å få flere banker med på laget. Er du usikker på hvilken bank du har BankID fra kan du logge inn på Min BankID.

Hvorfor skjer det ikke noe etter jeg har godkjent i app?

Etter du har godkjent en forespørsel i BankID-appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med ditt personlig passord.

Hvis du har gått tilbake til nettleseren og du fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det være at det har skjedd en feil. Hvis det finnes en feilmelding, er det fint om du merker deg den og kontakter kundeservice i banken din.

Hvor sikkert er det å bruke app som kodebrikke?

Apper er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!

BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Er det gratis å bruke app som kodebrikke?

Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID.

Hva skjer om jeg får ny telefon?

Da må du logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt.

Kan jeg kaste den fysiske kodebrikken hvis jeg bruker app?

Nei, dessverre. BankID-appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra banken din. Du må ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. Men vi jobber med å forenkle BankID, slik at du i fremtiden aldri mer trenger kodebrikken.

Spørsmål og svar om BankID på mobil

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?
  • Logg inn i nettbanken på vanlig måte – enten med brukernavn og passord eller BankID
  • Velg «BankID og BankAxess» i hovedmenyen.
  • Bestillingsprosessen er enkel og selvforklarende, og foregår både i nettbanken og på mobilen din
  • Du velger selv den PIN-koden (ID-PIN) du ønsker å bruke for BankID på mobil
  • Bestillingen er gjort på få minutter, og du vil få en SMS når din BankID på mobil er aktivert og klar til bruk

Hvordan logger jeg på med BankID mobil?

Innlogging med BankID på mobil består av tre trinn:

  • Du taster inn mobilnummeret og fødselsdatoen din i påloggingsfeltet
  • Du vil få opp en melding på mobilen din med en referanse. Kontroller at referansen på mobilen er identisk med den som du får opp på påloggingsenheten.
  • Dersom referansen stemmer, bekrefter du med din ID-PIN.
Hva gjør jeg når jeg har glemt PIN for BankID på mobil?

Logg deg inn i Nettbanken og bestill ny BankID på mobil. Valget finner du under Meny – BankID og BankAxess. Velg deretter Opprette/endre/sperre avtale. Du må ha kodebrikke for å logge deg inn i Nettbanken.

Må jeg bestille ny BankID på mobil når jeg har fått nytt SIMkort?

Ja, logg deg inn i Nettbanken og bestill der. Valget finner du under Meny – BankID og BankAxess. Velg deretter Opprette/endre/sperre avtale. BankID på mobil kan bare bestilles i Nettbanken.

Kan jeg kaste kodebrikken når jeg har bestilt BankID på mobil?

Nei, du trenger kodebrikken hvis du skal bestille deg ny BankID på mobil eller om du skal signere større dokumenter med vanlig BankID.

Fungerer BankID på mobil for alle mobiloperatører?

BankID på mobil fungerer for disse operatørene: Telenor, Djuice, Talkmore, Tele2* (ikke kontantkort), One Call*, Dipper, Hello*, Phonero*, MyCall*, Network Norway*, Xito*, Mobitalk, Phonect, NetCom*, Chess* og TDC*.

*) Dersom test av din mobil feiler i bestillingsprosessen i Nettbanken må du sjekke med mobiloperatøren om du må ha nytt SIM-kort.

Hva gjør jeg om jeg mister mobilen når jeg har BankID på mobil?

Ringe vårt kundesenter på telefon 52 70 5000 i åpningstiden. Utenom åpningstid kan du ringe bankens sperretjeneste på telefon 815 49 800. Du kan også logge deg inn i Nettbanken og sperre BankID på mobil. Under valget Meny – BankID og BankAxess. I tillegg bør du som normalt ringe teleoperatøren din å sperre SIM-kortet. Når et SIM-kort er sperret vil BankID på mobil også automatisk bli sperret.

Jeg får feilmelding når jeg prøver å bestille BankID på mobil

Får du feilmelding som sier at mobiltelefonen ikke støtter BankID på mobil må du sjekke med mobiloperatøren din om du må ha nytt SIM-kort.

Hvis dette er på plass, prøv følgende:

  • Restart telefonen og prøv en gang til.
  • Skru av tastelås eller sett denne på et lenger tidsintervall. Prøv å bestille på nytt.
  • Sjekk om det ligger oppdateringer på telefonen og installer disse. Prøv å bestille på nytt.
  • Ta ut SIM-kortet på telefonen, sett det inn igjen og prøv å bestille på nytt.
Hvilke telefoner har utfordringer i forhold til BankID på mobil?

Enkelte telefoner kan ha utfordringer med BankID på mobil. Se tips og informasjon.

Jeg får feilmelding når jeg benytter BankID på mobil. Ha betyr den?
Hvor sikker er BankID på mobil?

Du kan trygt bruke BankID på mobil. Bankene jobber kontinuerlig med å utvikle løsninger som stopper eventuelle svindelforsøk. Dersom du mot formodning blir uskyldig rammet av svindel og har fulgt retningslinjene for bruk av BankID på mobil, blant annet ikke gjort din BankID tilgjengelig for andre, vil du ikke bli holdt økonomisk ansvarlig.

Hva er signering med BankID på mobil?

Det er i praksis det samme som signering med BankID. Du kan signere enkle avtaler, dokumenter og kontrakter med BankID på mobil, og du kan signere når du handler varer og tjenester på nett.

Du bruker det samme som når du logger inn i Nettbanken din; fødselsdato, mobilnummeret ditt og din egenvalgte ID-PIN (4-8 siffer).

Jeg har flere spørsmål enn de som er listet opp her.

Se flere spørsmål og svar for BankID på mobil hos BankID Norge.

Vær oppmerksom på svindelforsøk. Ingen banker eller seriøse aktører vil be deg om å oppgi innloggingsdetaljer på sms, telefon eller e-post. Er du usikker, kontakt oss!

Hjelp! Hva er forskjellen på kodebrikke, BankID, BankID på mobil, BankID app og mobilbank?

Forvirret? Det skjønner vi godt!

Derfor har vi skrevet en liten artikkel som prøver å forklare.

Dette er forskjellen på kodebrikke, BankID, BankID på mobil og BankID app og mobilbank.

Eldre_laptop_frokostbord

Vi arrangerer jevnlige nettbankkurs

Mer om våre nettbankkurs

Vi er den lokale sparebanken som gir tilbake til ditt nærmiljø, som genuint bryr oss om deg, er med deg i gode og dårlige dager, og hvor du kan treffe et menneske når du trenger det.