Gå til sideinnhold
Hjem / Ofte stilte spørsmål / Ofte stilte spørsmål BankID på mobil

Ofte stilte spørsmål BankID på mobil

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?
  • Logg inn i nettbanken på vanlig måte – enten med brukernavn og passord eller BankID
  • Velg «BankID og BankAxess» i hovedmenyen.
  • Bestillingsprosessen er enkel og selvforklarende, og foregår både i nettbanken og på mobilen din
  • Du velger selv den PIN-koden (ID-PIN) du ønsker å bruke for BankID på mobil
  • Bestillingen er gjort på få minutter, og du vil få en SMS når din BankID på mobil er aktivert og klar til bruk

Hvordan logger jeg på med BankID mobil?

Innlogging med BankID på mobil består av tre trinn:

  • Du taster inn mobilnummeret og fødselsdatoen din i påloggingsfeltet
  • Du vil få opp en melding på mobilen din med en referanse. Kontroller at referansen på mobilen er identisk med den som du får opp på påloggingsenheten.
  • Dersom referansen stemmer, bekrefter du med din ID-PIN.
Hva gjør jeg når jeg har glemt PIN for BankID på mobil?

Fordi BankID på mobil er på vei til å fases ut, er det ikke mulig å bestille ny. Vi anbefaler at du laster ned BankID App, som er et godt alternativ. Les mer om BankID App under «Slik kommer du i gang» på denne siden.

Må jeg bestille ny BankID på mobil når jeg har fått nytt SIMkort?

Ja, logg deg inn i Nettbanken og bestill der. Valget finner du under Meny – BankID og BankAxess. Velg deretter Opprette/endre/sperre avtale. BankID på mobil kan bare bestilles i Nettbanken.

Fungerer BankID på mobil for alle mobiloperatører?

BankID på mobil fungerer for disse operatørene: Telenor, Djuice, Talkmore, Tele2* (ikke kontantkort), One Call*, Dipper, Hello*, Phonero*, MyCall*, Network Norway*, Xito*, Mobitalk, Phonect, NetCom*, Chess* og TDC*.

*) Dersom test av din mobil feiler i bestillingsprosessen i Nettbanken må du sjekke med mobiloperatøren om du må ha nytt SIM-kort.

Hva gjør jeg om jeg mister mobilen når jeg har BankID på mobil?

Ringe vårt kundesenter på telefon 52 70 5000 i åpningstiden. Utenom åpningstid kan du ringe bankens sperretjeneste på telefon 815 49 800. Du kan også logge deg inn i Nettbanken og sperre BankID på mobil. Under valget Meny – BankID og BankAxess. I tillegg bør du som normalt ringe teleoperatøren din å sperre SIM-kortet. Når et SIM-kort er sperret vil BankID på mobil også automatisk bli sperret.

Jeg får feilmelding når jeg prøver å bestille BankID på mobil

Får du feilmelding som sier at mobiltelefonen ikke støtter BankID på mobil må du sjekke med mobiloperatøren din om du må ha nytt SIM-kort.

Hvis dette er på plass, prøv følgende:

  • Restart telefonen og prøv en gang til.
  • Skru av tastelås eller sett denne på et lenger tidsintervall. Prøv å bestille på nytt.
  • Sjekk om det ligger oppdateringer på telefonen og installer disse. Prøv å bestille på nytt.
  • Ta ut SIM-kortet på telefonen, sett det inn igjen og prøv å bestille på nytt.
Hvilke telefoner har utfordringer i forhold til BankID på mobil?

Enkelte telefoner kan ha utfordringer med BankID på mobil. Se tips og informasjon.

Jeg får feilmelding når jeg benytter BankID på mobil. Ha betyr den?
Hvor sikker er BankID på mobil?

Du kan trygt bruke BankID på mobil. Bankene jobber kontinuerlig med å utvikle løsninger som stopper eventuelle svindelforsøk. Dersom du mot formodning blir uskyldig rammet av svindel og har fulgt retningslinjene for bruk av BankID på mobil, blant annet ikke gjort din BankID tilgjengelig for andre, vil du ikke bli holdt økonomisk ansvarlig.

Hva er signering med BankID på mobil?

Det er i praksis det samme som signering med BankID. Du kan signere enkle avtaler, dokumenter og kontrakter med BankID på mobil, og du kan signere når du handler varer og tjenester på nett.

Du bruker det samme som når du logger inn i Nettbanken din; fødselsdato, mobilnummeret ditt og din egenvalgte ID-PIN (4-8 siffer).

Jeg har flere spørsmål enn de som er listet opp her.

Se flere spørsmål og svar for BankID på mobil hos BankID Norge.

Gi oss tilbakemelding