Ta kontakt med oss hvis du ikke finner svar på spørsmålet ditt her. Vi hjelper deg :-)
BankID
BankID er din legitimasjon på nett. Ved personlig oppmøte bruker du pass eller bankkort for å legitimere deg. På nett bruker du elektronisk legitimasjon til identifisering og signering. BankID gir deg en trygg, sikker og enkel elektronisk ID som kan brukes til innlogging i Nettbanken. BankID er også langt mer enn bare en innloggingsmekanisme i Nettbank. Les mer om BankID.
Du må ha nettbank og være over 13 år. Du må ha norsk personnummer. BankID er personlig og kan ikke utstedes på deg dersom det er verger som handler på vegene av deg.
13- 18 åringene må ha godkjenning av foreldrene for å få BankID.
BankID bestiller du selv i nettbanken din:
- Logg inn i nettbanken på vanlig måte med kodebrikken du har fått fra banken
- Velg «BankID og BankAxess» i hovedmenyen, velg «Opprette/endre/sperre avtale» og du blir veiledet gjennom en enkel bestillingsprosess
- Passord for BankID får du på e-post
- Logg inn i nettbanken med valg «Logg på med BankID», og endre til selvvalgt passord
- Din BankID vil være aktivert og klar til bruk etter kort tid
Se her hvor enklet du kan bestille BankID i nettbanken din:
Når du logger inn med BankID på et nettsted, vil skjermdialogen du møter se lik ut uavhengig av hvilket nettsted du er på.
Innlogging med BankID består av tre trinn:
- Du taster inn fødsels- og personnummeret ditt
- Du taster inn engangskode fra kodebrikken din
- Du taster inn det personlige BankID-passordet ditt
Når du bruker BankID kan du endre passordet ditt i det første påloggingsbilde, der hvor du legger inn fødselsnummer. I høyre hjørne klikker du meny og du kan enkelt endre passordet ditt.
Om du har glemt BankID-passordet ditt, kan du klikke på «Glemt passord» og bestille nytt. Velg om du ønsker å bestille nytt passord enten med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
Dersom du har problemer med å bestille nytt passord kan du kontakte bankens kundeservice på telefon 52 70 5000 eller fra utlandet på +47 52 70 50 00.
Har du mistanke om at passord eller kodebrikke er på avveie, skal din BankID sperres. Her finner du kontaktinfo for sperring av BankID.
Det koster ingenting å bruke BankID. Som kunde i Haugesund Sparebank betaler du heller ingenting for selv kodebrikken (GO3).
Du kan få en BankID fra alle banker du har et kundeforhold til. En og samme BankID kan brukes på tvers av bankene og andre brukersteder. Men, i utgangspunktet trenger du kun èn BankID.
Dersom du har sperret BankID’en selv i Nettbanken mottar du en SMS med en sperrekode som du må oppgi ved henvendelse på telefon 52 70 5000 (fra utlandet +4752705000) i bankens åpningstider. Du kan også møte i banken. Har du sperret BankID via sperretjenesten vår må du møte opp på et av bankens kontorer for å oppheve sperringen. Legitimasjon må fremvises.
BankID-app
BankID-app er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.
Du må først velge BankID og fylle inn fødselsnummer. Første gang etter aktivering av appen, må du velge BankID-app som metode. Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge BankID på mobil.
Hvis dette ikke skjer kan du bytte metode for innlogging selv. Klikk på Velg annen BankID under feltet med engangskode. Velg BankID-app i listen og trykk deg videre. Da vil vinduet endre seg til BankID-app og be deg følge instruksene på mobilen din.
Passordet gjør identifiseringen enda mer sikker, fordi det er bare du som kan ditt personlige passord. Aldri oppgi dette til andre.
Du finner BankID-appen i Appstore eller Google Play. Deretter aktiverer du appen ved å identifisere deg med din eksisterende BankID eller BankID på mobil. Foreløpig er det kun personer med BankID fra enkelte banker som kan bruke BankID-appen.
Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering.
Foreløpig er det kun personer med BankID fra enkelte banker som kan bruke BankID-appen.
Hvis du får denne meldingen: «Du kan dessverre ikke aktivere appen.
Din BankID er utstedt fra en bank som ikke støtter app som kodebrikke.», så betyr det bare at banken din ikke er helt klar til å bytte til digital kodebrikke enda. Vi jobber med å få flere banker med på laget. Er du usikker på hvilken bank du har BankID fra kan du logge inn på Min BankID.
Etter du har godkjent en forespørsel i BankID-appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med ditt personlig passord.
Hvis du har gått tilbake til nettleseren og du fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det være at det har skjedd en feil. Hvis det finnes en feilmelding, er det fint om du merker deg den og kontakter kundeservice i banken din.
Apper er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!
BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.
Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID.
Da må du logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt.
Nei, dessverre. BankID-appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra banken din. Du må ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt. Men vi jobber med å forenkle BankID, slik at du i fremtiden aldri mer trenger kodebrikken.
BankID på mobil
- Logg inn i nettbanken på vanlig måte – enten med brukernavn og passord eller BankID
- Velg «BankID og BankAxess» i hovedmenyen.
- Bestillingsprosessen er enkel og selvforklarende, og foregår både i nettbanken og på mobilen din
- Du velger selv den PIN-koden (ID-PIN) du ønsker å bruke for BankID på mobil
- Bestillingen er gjort på få minutter, og du vil få en SMS når din BankID på mobil er aktivert og klar til bruk
Se her hvor enkelt du kan bestille BankID på mobil:
Innlogging med BankID på mobil består av tre trinn:
- Du taster inn mobilnummeret og fødselsdatoen din i påloggingsfeltet
- Du vil få opp en melding på mobilen din med en referanse. Kontroller at referansen på mobilen er identisk med den som du får opp på påloggingsenheten.
- Dersom referansen stemmer, bekrefter du med din ID-PIN.
Logg deg inn i Nettbanken og bestill ny BankID på mobil. Valget finner du under Meny – BankID og BankAxess. Velg deretter Opprette/endre/sperre avtale. Du må ha kodebrikke for å logge deg inn i Nettbanken.
Ja, logg deg inn i Nettbanken og bestill der. Valget finner du under Meny – BankID og BankAxess. Velg deretter Opprette/endre/sperre avtale. BankID på mobil kan bare bestilles i Nettbanken.
Nei, du trenger kodebrikken hvis du skal bestille deg ny BankID på mobil eller om du skal signere større dokumenter med vanlig BankID.
BankID på mobil fungerer for disse operatørene: Telenor, Djuice, Talkmore, Tele2* (ikke kontantkort), One Call*, Dipper, Hello*, Phonero*, MyCall*, Network Norway*, Xito*, Mobitalk, Phonect, NetCom*, Chess* og TDC*.
*) Dersom test av din mobil feiler i bestillingsprosessen i Nettbanken må du sjekke med mobiloperatøren om du må ha nytt SIM-kort.
Ringe vårt kundesenter på telefon 52 70 5000 i åpningstiden. Utenom åpningstid kan du ringe bankens sperretjeneste på telefon 815 49 800. Du kan også logge deg inn i Nettbanken og sperre BankID på mobil. Under valget Meny – BankID og BankAxess. I tillegg bør du som normalt ringe teleoperatøren din å sperre SIM-kortet. Når et SIM-kort er sperret vil BankID på mobil også automatisk bli sperret.
Får du feilmelding som sier at mobiltelefonen ikke støtter BankID på mobil må du sjekke med mobiloperatøren din om du må ha nytt SIM-kort.
Hvis dette er på plass, prøv følgende:
- Restart telefonen og prøv en gang til.
- Skru av tastelås eller sett denne på et lenger tidsintervall. Prøv å bestille på nytt.
- Sjekk om det ligger oppdateringer på telefonen og installer disse. Prøv å bestille på nytt.
- Ta ut SIM-kortet på telefonen, sett det inn igjen og prøv å bestille på nytt.
Enkelte telefoner kan ha utfordringer med BankID på mobil. Se tips og informasjon.
Du kan trygt bruke BankID på mobil. Bankene jobber kontinuerlig med å utvikle løsninger som stopper eventuelle svindelforsøk. Dersom du mot formodning blir uskyldig rammet av svindel og har fulgt retningslinjene for bruk av BankID på mobil, blant annet ikke gjort din BankID tilgjengelig for andre, vil du ikke bli holdt økonomisk ansvarlig.
Det er i praksis det samme som signering med BankID. Du kan signere enkle avtaler, dokumenter og kontrakter med BankID på mobil, og du kan signere når du handler varer og tjenester på nett.
Du bruker det samme som når du logger inn i Nettbanken din; fødselsdato, mobilnummeret ditt og din egenvalgte ID-PIN (4-8 siffer).
Se flere spørsmål og svar for BankID på mobil hos BankID Norge.
Kort og sperring
Ring til Sperretjenesten for å sperre kortet. Sperretjenesten er åpen 24 timer i døgnet, hele året.
Telefonnummer i Norge: 21 49 23 90
Telefonnummer fra utlandet: +47 21 49 23 90
Du kan også sperre kortet ditt i nettbanken og i mobilbanken. Klikk i meny og Kort, og klikk deretter på Sperre kort. Da får du tre alternativer:
- Sperre kortet permanent. Kortet er stjålet.
- Sperre kortet permanent. Jeg har mistet kortet.
- Jeg finner ikke kortet.
Dersom du tror du vil finne kortet ditt igjen, anbefaler vi deg å benytte det siste alternativet. Da får du muligheten til å åpne kortet igjen i nettbanken/mobilbanken.
Du må møte i banken for å åpne kortet igjen. Dersom du har problemer med dette ta kontakt med vårt kundesenter i åpninstiden: tlf: 52 70 5000 eller +47 52 70 50 00 (utlandet).
For å redusere risikoen for kortsvindel, kan du sperre kortene dine for bruk i minibanker og kortterminaler i de deler av verden du ikke oppholder deg.
Regionsperre administrerer du selv i Nettbanken og Mobilbanken. Tjenesten er gratis.
Etter at du har logget på Nettbanken eller mobilbanken:
- Velg «Meny», deretter «Kort»
- «Regionsperre»
- Kryss av for om en region skal være «Gyldig / Ikke gyldig».
Sperringen eller opphevingen trer i kraft umiddelbart etter at du har registrert endringen i Nettbanken.
Slik endrer du enkelt regionsperren i nettbanken:
Har du glemt å fjerne regionsperren før du drar kan du ordne dette i Nettbank eller Mobilbank.
I Nettbanken under Meny velger du Kort, Regionsperre.
I Mobilbanken finner du regionsperre under «Flere tjenester». Kryss av på «gyldig» for den regionen du befinner deg i.
Har du ikke tilgang til din Nettbank/Mobilbank, kan du ta kontakt med banken i åpningstiden, tlf. 52 70 5000 (Norge) eller +4752705000 (fra utlandet).
Har du Nettbank eller mobilbank kan du hente ut PIN-koden din der:
- Logg på Nettbank eller mobilbank
- Klikk på Meny og velg «Kort»
- Velg «Hente PIN kode» og følg instruksjonene
Har du ikke Nettbank må du kontakte banken i åpningstiden hvorpå vi kan bestille utsendelse av PIN pr post.
Så enkelt henter du PIN-kode i nettbanken din:
Verified by Visa, eller 3-D Secure er et sikkerhetsverktøy som krever at du autentiserer deg ved handel på internett. 3-D Secure gir deg muligheten til å velge hvordan du vil autentisere deg. Du kan velge mellom nettbankpassord/BankID-passord og kodebrikke eller BankID på mobil.
3-D Secure minimerer risikoen ved netthandel, siden ingen andre enn du kan bruke kortet i en sikker nettbutikk.
Mobilbank
Her er en oversikt over ofte stilte spørsmål og svar til Mobilbank
Mobilbanken støtter disse versjonene:
- iOS versjon 11 og nyere (iphone 5s og nyere)
- Android versjon 5 og nyere
Nei, etter du har aktivert mobilbanken logger du inn med fingeravtrykk eller den 4-sifret koden.
Nei, du kan bekrefte betaling i mobilbanken med fingeravtrykk eller den 4-sifret koden.
Klikk på Glemt personlig kode i innloggingsbilde og aktiver mobilbanken på nytt. Husk at ny aktivering krever at du har BankID på mobil eller tilgang til kodebrikken din.
Ja. Klikk på Glemt personlig kode i innloggingsbildet og aktiver mobilbanken på nytt. Da vil du også få spørsmål om å aktivere fingeravtrykk for mobilbanken.
Nettbank
Med Nettbank fra Haugesund Sparebank kan du utføre mange banktjenester selv, også utenom banken sine åpningstider.
For å kunne bruke Nettbank, må du kontakte oss. Du må da fremvise gyldig pass for å inngå avtale.
Du vil få tilsendt en digital sikkerhetsbrikke og et personlig passord som gir deg tilgang til Nettbanken.
- Edge ( Windows 10 )
- Internet Explorer versjon 9 eller nyere
IE 9 ikke gyldig etter 3.1.17.
IE 10 ikke gyldig etter 28.3.17 - Chrome – siste versjon
- Safari – siste versjon
- FireFox – siste versjon
- Opera – siste versjon
Her er noen av tjenestene du får tilgang til
- Sjekke saldo
- Betale regninger
- Overføring
- Hente PIN-kode
- Regionsperre
- Se på kontoutskrifter
- Opprette e-faktura og avtalegiro
- Betale utenlandsbetalinger
- Motta SMS varslinger ved betalinger
- Bestill/sperre Bankid og BankAxess
Du kan bruke de ulike påloggingsmetodene om hverandre forutsatt at du har bestilt BankID og/eller BankID på mobil.
Dersom du ikke har bestilt BankID skal du bruke «Logg inn med passord».
Når du har mottatt kodebrikken kan du logge på Nettbanken. Ved første pålogging trenger du engangspassordet du fikk tilsendt på SMS eller e-post da du opprettet Nettbankavtalen. Når du taster dette passordet, åpnes et nytt vindu hvor du blir bedt om å lage et personlig passord for videre innlogging i Nettbanken.
Se for øvrig «Hvordan logger jeg på Nettbank med..»-spørsmålene.
Slik logger du på nettbanken for første gang:
For å logge på Nettbanken trenger du:
- Brukernavn – fødselsnummer (11 siffer)
- Passord
- Sikkerhetskode fra kodebrikke
Ønsker du å logge på med BankID trenger du:
- Fødselsnummer (11 siffer)
- Engangskode (kode fra kodebrikken)
- BankID passord
Det er en forutsetning at du har bestilt BankID i Nettbank, eller har BankID fra annen bank. For å kunne bruke BankID fra annen bank må du ha Nettbankavtale hos oss.
Er det første gang du forsøker å logge på med BankID, må du bruke passordet du mottok på e-post da du bestilte BankID.
For pålogging med BankID på mobil bruker du:
- Mobilnummer
- Fødselsdato
- ID-PIN, 4-8 siffer
ID-PIN er koden du lagde da du bestilte BankID på mobil i Nettbanken.
Det er en forutsetning at du har bestilt BankID på mobil via Nettbank, eller har BankID på mobil fra annen bank før du kan velge dette som påloggingsalternativ.
Er du usikker på om du har bestilt BankID, kan du enkelt teste det på bankid.no.
- Når du logger på med «Uten BankID» :
Betaler du en regning bekrefter du betalingen med nettbankpassord og engangskode.
- Når du logger på med «BankID» :
Betaler du en regning bekrefter du betalingen med engangskode og personlig passord.
- Når du logger på med «BankID på mobil» :
Bekrefter betalingene med mobilen – kodeord og pinkode.
Skal du betale flere regninger kan du legge de til godkjenning først og tilslutt bekrefte alle samtidig.
Da må du tømme loggen din. Dette kan gjelde både pc og mac, nettbrett og mobil. Se her hvordan du gjør dette på forskjellige nettlesere og enheter.
Husk at du aldri må lagre passord i nettbank-pålogging !
Her kan du se hvor enkelt det er å finne årsoppgavene dine og kontoutskrifter for mange år bak i tid:
Klage
På denne siden kan du lese mer om klager og prosesser. Her finner du også skjema du kan fylle ut.
eFaktura
Har du satt opp en eFaktura avtale vil du få den aktuelle regningen ferdig utfylt i nettbanken din. Alt du trenger å gjøre er å logge inn og godkjenne. Denne typen avtale passer for deg som liker å ha full oversikt over regningene og som ønsker å slippe fakturagebyret som ofte følger med vanlige giroer.
Se informasjon om, og hvordan du oppretter eFaktura og AvtaleGiro her:
Det er tre måter å komme i gang med eFaktura på.
- Betal regningen på vanlig måte i Nettbanken. Når du har bekreftet betalingen, vil du få opp tilbud om å opprette eFaktura dersom mottakeren tilbyr dette.
- Dersom du velger å ikke opprette eFaktura når du betaler regningen, kan du når som helst gå inn på «Forslag til betalingsavtaler» i Nettbanken og opprette avtalen der.
- Du kan også søke etter mottakeren i Nettbanken, og opprette avtalen manuelt. Du vil da måtte legge inn eFakturareferansen som du finner på papirfakturaen fra mottakeren.
I god tid før forfall får du regningen tilsendt i Nettbanken din. Kontonummer, beløp, KID og forfallsdato vil være ferdig utfyllt, og du kan også åpne selve fakturaen for å kontrollere at alt stemmer. Hvis fakturaen er korrekt, godkjenner du enkelt og greit betalingen, og den blir lagt til forfall.
Når du oppretter avtale om en eFaktura, får du spørsmål om du vil ha melding på e-post når nye fakturaer blir sendt til Nettbanken din. Svar ja på dette, og legg inn e-postadressen din. Du vil også finne eFakturaen godt synlig under «Viktige meldinger» i Nettbanken.
Ja. Du kan endre beløp og forfallsdato, og du velger selv hvilken konto du ønsker å betale regningen din ifra.
Nei. Dersom du kun har eFaktura-avtale med en betalingsmottaker, må du selv godkjenne betalingen i Nettbanken din. eFaktura kan også kombineres med AvtaleGiro.Du får da fakturagrunnlaget elektronisk i Nettbanken din, mens selve betalingen blir utført automatisk på forfallsdato som en AvtaleGiro.
En eFaktura-avtale blir knyttet opp mot deg som person, og ikke banken din. Dersom du er kunde i flere Nettbanker, vil du motta dine eFakturaer i alle disse Nettbankene. Du kan derfor velge hvilken konto / Nettbank du vil betale fakturaen fra. Når du har godkjent eFakturen i en av Nettbankene dine, vil den ikke lenger være tilgjengelig i de andre Nettbankene dine.
eFaktura-referanse er et nummer som identifiserer deg i eFaktura-systemet. Du vil finne eFaktura-referansen på forrige papirfaktura du fikk fra betalingsmottakeren.
Historikk om betalte eFakturaer vil kun være tilgjengelige i den Nettbanken du brukte for å betale eFakturaen. eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro, vil alltid være tilknyttet den banken der AvtaleGiro-avtalen er opprettet.
AvtaleGiro
Med AvtaleGiro inngår du en avtale med bedriften at regningene skal trekkes automatisk fra konto på forfallsdato. Du kan selv velge om du vil ha varsel i posten eller ikke.
Mer infomasjon om AvtaleGiro og e-Faktura finner du her:
Du kan få AvtaleGiro på flere måter.
Selv om det varierer fra bedrift til bedrift pleier vi å si at det alltid tar minst en måned før AvtaleGiro trer i kraft. Du må derfor betale regningene så lenge du får de i posten. Men spør oss gjerne om å sjekke status på avtalen om du synes det tar for lang tid.
Hos de fleste bedrifter kan man unngå fakturagebyr på AvtaleGiro ved å velge at man ikke skal få tilsendt varsel om trekk på forkant av trekket. Husk at du vil uansett kunne sjekke at regningene er betalt i Nettbanken eller på den månedlige kontoutskriften din. Det finnes allikevel bedrifter hvor du ikke kan velge at du ikke ønsker varsel. I disse tilfellene er det kun ved bruk av eFaktura at du kan slippe fakturagebyret.
Det er mulig å stoppe en regning uten å slette den. Du stopper kun den enkelte regningen, mens selve avtalen vil gå videre som normalt. For å stoppe et trekk i Nettbanken velger du Meny. Velg så Forfallsoversikt og trykk X på regningen du ønsker å stoppe. Betalingen vil da være stoppet frem til du ønsker å slette den eller sette den i gang igjen. Ønsker du å slette avtalen med en gang kan du trykke på søppelkurven.
Logg deg inn i Nettbanken og velg Meny. Velg så Betalingsavtaler, Oversikt faste avtaler. Her finner du oversikten over alle faste overføringer/avtaler, AvtaleGiroer og e-fakturaer. Til høyre for hver avtale vil du se en søppelkurv som du skal trykke på for å slette avtalen for godt.
Har du overført til en annen kunde i Haugesund Sparebank vil mottaker få pengene med det samme. Er mottaker kunde i en annen bank vil han vanligvis få pengene senere samme kveld eller senest i løpet av de neste to virkedagene.
BankAxess
Avtale om BankAxess oppretter du selv i Nettbanken din under menyvalget «BankID og BankAxess». For å kunne bruke BankAxess må du også ha BankID i Haugesund Sparebank. Dersom du ikke har BankID fra før, kan du først bestille BankID, og deretter inngå avtale om BankAxess.
Etter å ha valgt BankAxess som betalingsmåte i nettbutikken du handlar i, identifiserer du deg med BankID ved å taste inn personnummeret ditt. Du vil deretter få opp et BankID-skjermbilde som du ser eksempel på nedenfor. Her kontrollerer du at beløp og andre opplysninger stemmer, før du signerer betalingen ved å taste inn sikkerhetskode fra kodebrikken din og det personlige BankID-passordet ditt.
Betaling med BankAxess kan gjennomføres på to ulike måter – enten som direkte betaling eller som forsinket betaling. Ved direkte betaling skjer betalingen på bestillingstidspunktet, og beløpet blir belastet kontoen din umiddelbart. Ved forsinket betaling blir betalingen utført først når nettbutikken sender / leverer varene eller tjenesten. I begge tilfellene må det være dekning på konto på betalingstidspunktet for å bli godkjent.
Nei. Du kan bare ha en BankAxess-avtale, og denne kan bare være knyttet til en konto om gangen. Kontoen må være en brukskonto. Dersom du ønsker å endre kontoen som er knyttet til BankAxess-avtalen din, kan du gjøre dette selv i Nettbanken din.
BankAxess kan du benytte i alle norske nettbutikker som tilbyr BankAxess som betalingsmåte. Forutsetningen er at du har inngått BankAxess-avtale som nevnt ovenfor.
Alle nettbutikker som tilbyr BankAxess som betalingsmåte, skal benytte korrekt logo eller merkenavnet BankAxess på sine nettsider. Dette er for at du skal være sikker på at du benytter en trygg løsning.
Logoen til BankAxess ser slik ut: